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모바일 위젯(Widget)의 UI디자인 비교 분석에 관한 연구 - 금융서비스를 중심으로 -

Authors
김민정서혜옥
Issue Date
Jun-2016
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
Web Design(웹 디자인); Mobile Design(모바일 디자인); Application Design(애플리케이션디자인); Widget(위젯)
Citation
한국디자인문화학회지, v.22, no.2, pp 63 - 74
Pages
12
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
22
Number
2
Start Page
63
End Page
74
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8083
DOI
10.18208/ksdc.2016.22.2.63
ISSN
1598-6497
Abstract
스마트폰으로 대변되는 멀티디바이스의 출연으로휴대가능한 모바일기기는 이제 일상생활 뿐 아니라쇼핑, 의료 그리고 비즈니스 업무에도 활용된다. 모바일 인터페이스가 개인화 서비스로 자리매김하는 요즘모바일 위젯 기능은 점차 다양해지고 있다. 따라서 본 연구는 사용자들이 위젯을 이용함에 있어 다양한 디자인의 위젯이 모바일을 이용하는데 좀더 스마트하게 바꿔주고 효율적인 배치와 사용자 중심의 디자인적 표현 요소가 반영되었는지 분석하고자한다. 연구방법은 여러 자료의 선행연구를 토대로 레이아웃 구성요소를 재구성하였으며 사용자의 경험을 결정하는 요소로 독창성, 통일성, 신뢰성, 사용편의성, 가독성 총5항목을 기준으로 정의하였다. 모바일 UI특성에 따라 6가지 가설을 도출시켰고 은행위젯의 화면을소개한다. 분석 대상으로는 실생활에서 은행업무와 다양한 정보를 많이 제공하고 있는 금융서비스 위젯을 소개하고 레이아웃 표현요소를 도출하여 어플리케이션과 UI 화면 분석을 진행하였다. 그 결과 차별화 레이아웃으로 편리한 기능의 위젯서비스는 화면 구성을 시각적 측면에서 대중의 시선을 집중시킬 수 있는 가독성이 중요하며 브랜드의 아이덴티티를 부각시키는 색상이 신뢰감을 준다는 결론을 얻었다. 더 많은 금융 위젯이 개발되고 있으나 이러한 위젯이 사용자를 대상으로 불편한 부분이 개선되고 고객맞춤형 UI로 위젯의 접근 방법과 디자인 표현구성을 중심으로 발전하고 있는지 연구할 필요가있다.
Enabled mobile device by the advent of multi-device, represented of smart-phones now being used for shopping, business and medical services, as well as everyday life. These days, Mobile Widget are becoming increasingly diverse mobile interface that is positioned as personalized services. Therefore, this study is to analyze whether the users are utilizing it to change the widget to a widget in various designs more smart use of mobile giving efficient layout and user-centered design elements representation is reflected. Research method was to restructure the layout components based on previous studies of various materials originality factors that determine the user's experience, consistency, reliability, ease of use, readability was used based on the total of 5 items. Depending on the mobile UI features derived from six different hypothesis introduces the banks of the screen widget. About to be analyzed by the financial services widget that provides a lot of information and a variety of banking services in the real world and draw the layout represented element was analysied with the application and UI screen analysis. As a result, the widget service of convenient features to differentiate the layout readability, which can draw attention of the public in the configuration screen, the visual aspect is important, and concluded colors to highlight the identity of the brand giving confidence. More finance widgets being developed, but these improvements to solve uncomfortable part is intended for users. From now on, related field is need to be studied for developed around the approach about design of the widget configuration expressed as a customized UI.
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