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후드형 BLDC 헤어드라이기 디자인 개발 사례 연구

Authors
김승준정석길
Issue Date
Jun-2016
Publisher
한국인더스트리얼디자인학회
Keywords
헤어드라이기 디자인; BLDC 모터 기술; 인간공학적 설계; Hairdryer Design; BLDC Motor Technology; Ergonomic Design
Citation
산업디자인학연구, v.10, no.2, pp 109 - 118
Pages
10
Journal Title
산업디자인학연구
Volume
10
Number
2
Start Page
109
End Page
118
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8091
ISSN
1976-8745
Abstract
본 연구는 BLDC모터 적용 기술과 그 연구의 대상 범위를 좁게 정하여 실체적으로 적용시켜보고자 헤어드라이기 전문업체인 H 전자의 유럽향 후드형 BLDC 헤어드라이기를 연구 대상으로 선정하였다. 현재 국내·외 헤어드라이기 시장의 현황 그리고 국내·외 시장 환경 등 제반 여건을 전반적으로 조사하여 문제점을 도출하고 이를 토대로 효율적이고 차별화된 제품 콘셉트를 개발하고자 하였다. 경쟁사 제품분석을 기초로 한 시장분석과 기존 제품 데이터 및 온·오프라인 상의 관련 데이터를 수집, 분석하여 신제품의 디자인 전략 수립, 디자인 콘셉트 개발, 아이디어 스케치, 렌더링, 3D 설계 시뮬레이션 등에 걸친 전 단계 디자인 프로세스를 거쳐 구체적인 결과물을 도출하였다. 일반적인 디자인 프로세스를 중심으로 진행하되 사용자의 특성을 고려하여 여러 가지 사용법들에 대한 분석과 연구도 병행하여 실시한다. 일반 적으로 헤어 디자이너들은 다양한 방법으로 헤어드라이기를 사용하는 것으로 분석되었는데 이를 바탕으로 하여 인간 공학적인 접근으로 손잡이의 위치 및 각도와 재질적인 측면이 다각적으로 고려된 디자인이 필요하므로 그에 대응하는 제품디자인의 연구를 진행하였다. 각 개발 단계별로 해당부서와 신뢰를 쌓고 완성된 목업을 바탕으로 여러 부서와의 소통을 통하여 디자인의 완성도를 높여 개발하였다. 완성된 디자인의 결과로서, 현재 ‘레드오션(Red Ocean)’인 해당 시장에 공격적으로 대응할 수 있는 디자인 경쟁력을 확보할 수 있게 되었고 디자인 경쟁력을 갖춘 제품으로 각종 전시회에 참여함으로서 해외수출시장에 대한 명확한 시장 경쟁력을 확보하게 되었다.
This study is focused on the application of the BLDC motor in the Hood type BLDC hairdryer produced by H electronics. We have researched the current domestic and international market environment and overall conditions to deduce possible problems and develop a differentiated product concept to tackle said problems. We have concluded to a specific design output by going through all the design processes such as; Gathering data by market analysis of the products from competitors, previous company products and other on/offline related data, Forming a strategy for designing a new product to match the data, Developing a concept, Idea sketches, Renderings, and 3D simulations. Although the traditional design process have be mainly used, additional research and analysis have been conducted to incorporate any specific methods of use by the users. Analysis has brought out that hair designers use the hairdryers in a variety of ways, so to integrate these methods of use, human centric research of the position, angle, and material of the handle were conducted to meet these design needs. We gained the confidence of the relevant departments throughout the many stages of development, and by using the finished mockups, we were able to communicate with the many departments to develop a more complete and adequate design. Through the use of the finalized design, the company was able to secure a competitive position in the Red Ocean market and with the competitive design the company participated in multiple exhibitions and fixed a secure platform to dive into international markets.
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College of Arts > School of Design > 1. Journal Articles

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