Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아기 발달에 대한 생애 초기 가족 누적위험요인의 영향 - 가정학습환경을 매개로 -The Effects of Early Cumulative Risk Factors on Children`s Development at Age 3 -The Mediation of Home Learning Environment-

Authors
장영은
Issue Date
Jun-2016
Publisher
한국아동복지학회
Keywords
누적위험요인; 가정학습환경; 언어발달; 사회성발달; 표현어휘력; 또래유능성; Cumulative risk factors; home learning environment; language development; social development; expressive vocabularies; peer competence
Citation
한국아동복지학, no.54, pp 79 - 111
Pages
33
Journal Title
한국아동복지학
Number
54
Start Page
79
End Page
111
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8118
ISSN
1226-2609
Abstract
본 연구는 영유아 시기에 경험하는 생애 초기 가족의 누적위험요인이 가정학습환경을 통해 유아의 언어 및 사회성 발달에 영향을 미치는 구조적모델을 검증하는 데 그 목적이 있다. 만 3세 유아의 언어발달은 표현어휘력으로, 사회성 발달은 또래유능성으로 나타내었다. 한국아동패널(PSKC)의 2 차년도와 4차년도 자료를 이용하여, 1,725가족을 대상으로 분석을 실시하였다. 상관관계 분석 및 구조방정식모델링 기법을 통하여 분석한 결과는 다음과 같다. 우선, 만 1세 누적위험요인과 만 3세 누적위험요인 간 상관관계는높아, 누적위험요인의 종단적 지속성을 시사하였다. 만 1세 누적위험요인은만 3세 가정학습환경의 질적 수준에 부정적인 영향을 미치고 가정학습환경은 유아의 언어 및 사회성 발달 모두를 유의하게 예측하였다. 하지만 만 1 세 누적위험요인은 유아발달을 직접적으로 예측하지 않았다. 마지막으로 만3세 누적위험요인은 유아의 언어발달을 직접 예측하였으나 사회성 발달 및가정학습환경에 유의한 영향을 미치지 않았다. 만 1세 누적위험요인→가정학습환경→유아발달의 구조적 관계에서 가정학습환경의 매개적 역할은 통계적으로 유의하였다. 종합하면, 영아기 가족 내 누적위험요인은 유아기 자녀의 발달을 돕는 가정학습환경 구성에 부정적인 영향을 미쳐 유아 발달에간접적인 효과를 가지는 것으로 밝혀졌다. 영아기 자녀를 둔 위기가족을 대상으로 하는 조기 중재 및 지원에 대한 정책적 시사점이 논의되었다.
The purpose of this study was to examine the structural models in which early cumulative risk factors affect children’s language(indicated by expressive vocabularies) and social development(indicated by peer competence) at age 3 thorough their effects on the home learning environment. To examine the hypothesized models, the data of 1,725 families from the second and the fourth waves of the Panel Study of Korean Children was used. Correlation analysis and structural equation modeling were conducted to test the models. First, the cumulative risk factors at age 1 and 3 were highly correlated, implying the stability of the risk factors over time. The more cumulative risk factors at age 1 predicted the lower level of the home learning environment at age 3, which, in turn, was significantly related to both language and social development at age 3. However, the early cumulative risk factors did not directly influence later developmental outcomes. Moreover, the cumulative risk factors at age 3 were directly related to the child’s language development, but neither social development northe home learning environment. In addition, the mediational role of the home learning environment (i.e., cumulative risk factors at age 1→home learning environment→language and social development) was statistically supported. In conclusion, the early cumulative risk factors in infancy indirectly predicted children’s development at age 3 through the home learning environment. The practical implications for the early intervention and support for the families with infants who are experiencing multiple risk factors were discussed.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chang, Young Eun photo

Chang, Young Eun
사회과학대학 (사회복지)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE