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수용자의 모바일 간편결제에 대한 적극적 이용의도에 관한 연구 TAM2와 인지된 위험을 중심으로A Study of Factors Affecting the Intention to use a Mobile Easy Payment Service: An Integrated Extension of TAM with Perceived Risk

Authors
황재유홍식
Issue Date
Jun-2016
Publisher
한국엔터프라이즈아키텍처학회
Keywords
모바일 간편결제; 확장된 기술수용모델; 핀테크; 인지된 위험; 카카오 페이; mobile easy payment; TAM2; Fin-tech; perceived risk; kakao pay
Citation
정보기술아키텍처 연구, v.13, no.2, pp 291 - 306
Pages
16
Journal Title
정보기술아키텍처 연구
Volume
13
Number
2
Start Page
291
End Page
306
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8151
ISSN
1738-382x
Abstract
고정형 인터넷 기반의 결제를 넘어서 핀테크의 일종으로 사회적으로 확산되고 있는 ‘모바일 간편결제’의 적극적 수용에 영향을 미치는 요인들을 탐색적으로 살펴보았다. 이를 위해 확장된 기술수용모델(TAM2: Techonology Acceptance Model)과 인지된 위험요인을 적용하여, 새로운 기술에 대해상대적으로 높은 수용도와 활용능력을 가진 20대 303명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 모바일 효능감과 상대적 이점은 인지된 용이성에 정적인 영향을 주었다. 신뢰도는 부적인 영향을,보안우려는 인지된 위험성에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 인지된 유용성은 상대적 이점과 인지된 용이성에 의해 정적인 영향을 주었으며, 반면 보안에 대한 우려는 부정적인 영향을 주었다. 모바일 간편결제 기술의 적극적 이용의도는 인지된 유용성, 인지된 용이성, 주관적 규범에 의해 정적인 영향을 받으며, 인지된 위험성에 의해 부적인 영향을 받는 것으로 나타났다. 사회적 이미지, 개인적 혁신성, 기능적 동기는 모바일 간편결제의 이용의도와 관련된 인지된 용이성과 유용성에 영향을 주지 않은 것으로 파악되었다. 결과적으로, 간편결제 시스템의 이용의도는 주관적 규범과 같은 사회적 영향요인, 그리고 모바일 간편결제의 기술적 특성과 관련된 인지된 용이성/유용성/위험성에 의해 예측될 수있는 것으로 파악되었다.
Prior research has focused on the internet-based payment(e-payment) service in examiningfactors affecting the intention to use a new payment service. This study tried to identify howvariables affect the intention to use a mobile easy payment(m-payment) service. Based on a totalof 16 hypotheses developed for this study, the intention to use of mobile payment service was predictedfrom social image and subjective norm as social influence, innovativeness and mobile-efficacy as individual factors, functional motive and relative advantage as functional factors and trustand security concern as risk factors. this study employed the extended Technology AcceptanceModel and analyzed questions given to people aged from 19 to 29(N=303) using hierarchical regressionanalyses. According to analysis, while perceived usefulness is positively affected by perceivedease of use and relative advantage, it is negatively affected by security concern. Mobile-efficacy andrelative advantage have an positive affect on perceived ease of use. Perceived risk is affected bytrust and security concern. However social image, innovativeness and functional motive did nothave any influence on perceived ease of use and perceived usefulness. Perceived usefulness, perceivedease of use, perceived risk and subjective norm have an influence on the intention to use. It seems that the respondents valued advantages of mobile easy payment service and subjectivenorm as social influence. The result of this study is not limited to theoretical implications, butextends to practical implications as well.
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Yu, Hong Sik
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
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