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중국의 문화산업정책의 변천과정과 그 유형 분석Analysis of Changing Processes and Types of Cultural Industry Policies in China

Authors
유봉구
Issue Date
Jun-2016
Publisher
한국외국어대학교 중국연구소
Keywords
문화; 산업; 문화산업; 문화산업정책; 문화산업정책의 유형; culture; industry; cultural industry; cultural Industry policy; type of cultural Industry policy
Citation
중국연구, v.67, pp 299 - 326
Pages
28
Journal Title
중국연구
Volume
67
Start Page
299
End Page
326
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8184
DOI
10.18077/chss.2016.67..014
ISSN
1225-8695
Abstract
본 논문은 1978년 이후 중국공산당이 어떻게 문화산업을 정책적으로 추진하는지 그 변화과정을 살펴보고, 이러한 문화산업에 대해 어떻게 지원하는지 아니면 어떻게 통제하는지에 관한 연구이다. 그리고 문화산업 정책의 유형이 어떻게 분류되는지도 살펴보았다. 1978년 초기 중국정부가 사회주의 시장경제체제에서 문화시장의 정당성과 합법성을 논의하기 시작한 이후, 2000년에 공식적으로 문화산업으로 인정하기까지 20년에 가까운 기간이 소요되었다. 그 과정은 첫째, 개혁개방 이전의 문화산업정책(1949~1978), 둘째, 문화시장 형성기의 문화산업정책(1978~1988), 셋째, 문화시장 확장기의 문화산업정책(1988~2002), 넷째, 문화산업 고속성장기의 문화산업정책(2003~2008), 다섯째, 문화산업 정착기의 문화산업정책(2009~현재)으로 나눌 수 있다. 개혁 초기에는 문화와 문화산업에 대해 소극적이었던 중국공산당은 2001년 중국이 WTO에 가입함에 따라 대량으로 유입될 외국의 문화상품에 대항하기 위해 문화시장을 적극적으로 육성하는 방향으로 전환되었다. 이는 문화시장의 급속한 확대와 성장이라는 결과를 낳았다. 또한 문화의 시장화와 산업화는 다양한 이념을 생산하거나 도입하고 사회 전반에 전파하였다. 중국에서 발표된 문화산업 정책의 흐름을 보면 초기에는 문화산업의 발전목표를 세우는 정책으로부터 문화산업을 국민경제의 성장 동력으로 삼는 국가의 전략적인 산업으로 발전해 왔다. 문화산업정책의 내용은 문화 체제의 개혁, 개혁의 심화, 문화산업에 대한 금융 지원, 문화산업 관련 인재의 육성, 저작권에 대한 법적 보호, 문화기업의 경영적인 시스템으로의 전환, 특성화된 문화산업 발전 등 갈수록 다양하고 풍성해지고 있다. 이러한 내용을 근거로 문화산업정책의 기본 유형은 행정 정책적 유형, 경제 정책적 유형, 교육 정책적 유형, 대외 정책적 유형으로 나눌 수 있다.
This study set out to examine the changing process of cultural Industry policies by the Chinese Communist Party since 1978, looking into how they supported or controlled cultural Industry and how the policy types of cultural Industry were categorized. It took almost 20 years for the Chinese government to recognize the cultural industry officially in 2000 after it started to discuss the legitimacy and legality of cultural market under the socialist market economy system in 1978. The process underwent five stages including the cultural Industry policies before reform and opening(1949~1978), the cultural Industry policies during the formation of cultural market(1978~1988), the cultural Industry policies during the expansion of cultural market(1988~2002), the cultural Industry policies during the rapid growth of cultural industry(2003~2008), and the cultural Industry policies during the settlement of cultural industry(2009~the present). The Chinese Communist Party used to be passive about culture and cultural industry in the early days of reform and turned to the direction of actively cultivating the cultural market to resist foreign cultural products expected to be introduced in the nation in large volumes after China joined TWO in 2001. The shift resulted in the rapid expansion and growth of cultural market. The marketization and industrialization of culture produced, introduced, and spread a variety of ideologies throughout the society. There has been a flow of cultural Industry policies announced by the Chinese government from the early policies of setting developmental goals for the cultural industry to the promotion of cultural industry as the driving force behind the growth of national economy and a part of strategic national industries. The content of cultural Industry policies has increasingly diverse and rich including the reform of cultural system, intensification of reform, financial supports for the cultural industry, cultivation of cultural Industry talents, legal protection of copyright, shift toward the management system of cultural enterprises, and development of specialized cultural Industry. Based on the content, the basic types of cultural Industry policies can be divided into administrative, economic, educational, and overseas policies.
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Yoo, Bong Gu
대학원 (동북아학과)
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