Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

우리나라 영어 교사의 가능한 언어 교사 자아와 교수 동기 변화: 면담법을 통한 사례연구

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author이연경-
dc.contributor.author김태영-
dc.date.available2019-03-08T15:37:13Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn1598-2106-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8368-
dc.description.abstract제2언어 교사의 교수 동기는 제2언어 학습자의 언어 학습 동기와 학업 성취에 중요한 역할을 하는 하나의 요인이다. 이러한 이유로, 본 연구는 가능한 언어 교사 자아 개념을 도입하여 영어 교사의 동기 변화와 어떻게 그들이 탈동기화된 상태에서 다시 교수 동기를 회복하는지를 질적인 연구 방법을 통하여 살펴보았다. 영어 교사의 가능한 자아 형성에 영향을 미치는 요인과 그들이 교사로서 활동하는 동안 교수 동기 변화의 과정에서 교사 자아의 역할을 탐색하기 위하여, 15년 이상의 교수 경험을 가진 2명의 한국 영어 교사를 반구조화된 면담법을 이용해 조사하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자의 서로 다른 언어 교사 자아는 그들의 과거 영어 학습 경험, 제2언어 자아와 사회적 맥락이 모두 반영되어 형성되었다. 둘째, 영어 교사 자아는 그들의 동기화된 행동을 유발하는데 중요한 역할을 하는 것으로 나타났다. 특히 교사가 처한 어려움을 극복하는데 있어서 이상적 언어 교사 자아는 교사가 능동적으로 행동하도록 하는데 중요한 역할을 하는 것으로 드러났다.-
dc.description.abstractSecond language (L2) teacher’s teaching motivation has a significant impact on students’ L2 learning motivation and their learning outcomes. For this reason, this qualitative study endeavors to understand English teachers’ motivational change and how they overcome the phase of demotivation by adopting the lens of possible teacher self. In order to find out the components of English teachers’ possible selves and the role of teacher self in motivational changes during their entire career, semi-structured interviews were conducted with two English teachers in Korea having more than 15-year teaching experiences. The results are as follows. First, the participants have different language teacher self reflecting their English learning experiences in the past. L2 self, and social contexts. Second, it reveals that English teacher self plays a crucial role in inducing teachers’ motivated behavior. This study implies that ideal teacher self can lead teachers to cope actively with obstacles they encounter.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher학습자중심교과교육학회-
dc.title우리나라 영어 교사의 가능한 언어 교사 자아와 교수 동기 변화: 면담법을 통한 사례연구-
dc.title.alternativePossible teacher self and teachers’ motivational change: A case study of two Korean English teachers-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation학습자중심교과교육연구, v.16, no.3, pp 685 - 708-
dc.identifier.kciidART002098849-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage708-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage685-
dc.citation.title학습자중심교과교육연구-
dc.citation.volume16-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorpossible language teacher self-
dc.subject.keywordAuthorteaching motivation-
dc.subject.keywordAuthorEnglish teacher-
dc.subject.keywordAuthor가능한 언어 교사 자아-
dc.subject.keywordAuthor교수 동기-
dc.subject.keywordAuthor영어 교사-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of English Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Tae-Young photo

Kim, Tae-Young
사범대학 (영어교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE