Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

성인 학습자의 자기결정성, 학습열의, 교육만족, 참여지속 행동의도 간의 구조적 관계 분석Analysis of Structural Relations among Adult Learners’ Self-Determination, Academic Engagement, Educational Satisfaction, and Behavioral Intention

Authors
고혜리이희수김정헌
Issue Date
Feb-2016
Publisher
한국열린교육학회
Keywords
self-determination; academic engagement; educational satisfaction; behavioral intention; 자기결정성; 학습열의; 교육만족; 참여지속 행동의도
Citation
열린교육연구, v.24, no.1, pp 101 - 125
Pages
25
Journal Title
열린교육연구
Volume
24
Number
1
Start Page
101
End Page
125
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8491
DOI
10.18230/tjye.2016.24.1.101
ISSN
1229-8379
Abstract
성인 학습자의 참여 지속성은 평생학습의 성패를 좌우한다. 이 연구는 학습 상황에서 성인 학습자의 자기결정성, 학습열의, 교육만족, 참여지속 행동의도 간의 구조적인 관계를 분석함으로써 성인학습자들의 참여지속 행동의도의 원인을 설명할 수 있는 구조적 관계를 밝히는 데 목적이 있다. 분석을 위해 평생학습 프로그램을 수강하고 있는 493명의 성인 학습자를 대상으로 기술통계분석, 정규성 검증, 상관관계분석, 확인적 요인분석, 탐색적 요인분석, 구조방정식 모형분석, 매개효과 분석을 실시하였다. 연구결과는 첫째, 학습열의는 자기결정성과 참여지속 행동의도 사이의 관계에서 매개효과를 가지지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 교육만족은 자기결정성과 참여지속 행동의도 사이의 관계에서 매개효과를 가진 것으로 확인되었다. 셋째, 성인 학습자를 대상으로 한 자기결정성, 학습열의, 교육만족, 참여지속 행동의도 간의 관계에 대한 최종 연구모형은 양호한 모형 적합도를 나타냈다. 이러한 연구결과는 성인 학습자의 학습 참여 지속성에 대한 원인규명의 기초적인 자료를 제공하였다.
The purpose of this study was to investigate the mechanism related to academic engagement that can explain adult learners’ behavioral intention. For this purpose, the study analyzed structural relationships among adult learners’ self-determination, academic engagement, educational satisfaction, and behavioral intention. A survey was conducted with 493 adult learners as the subjects of the research. As part of the study, descriptive statistical analysis, confirmatory factor analysis, exploratory factor analysis, structural equation model analysis, and mediation analysis were carried out. The study findings were as follows. Firstly, academic engagement did not have a mediated effect between self-determination and behavioral intention. Secondly, educational satisfaction had a mediated effect between self-determination and behavioral intention. Thirdly, structural equation modeling was adopted to test the relationships amongst the variables. It showed that learners’ self-determination and academic engagement had an influential effect on educational satisfaction and behavioral intention. Based on these results, the study will summarize what the empirical evidences are for the effect of academic engagement and suggest areas for future research.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE