일본의 新문화 정책에 대한 고찰 - 와쇼쿠(和食)를 중심으로 -Study on New Cultural Policy in Japan - Focusing on Washoku
- Other Titles
- Study on New Cultural Policy in Japan - Focusing on Washoku
- Authors
- 김지영
- Issue Date
- Dec-2017
- Publisher
- 일본학국제비교연구소
- Keywords
- Washoku; cool japan; cultural diplomacy; Inbound marketing; 와쇼쿠; 쿨 재팬; 인바운드; 문화 정책
- Citation
- 비교일본학, v.41, pp 1 - 20
- Pages
- 20
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 비교일본학
- Volume
- 41
- Start Page
- 1
- End Page
- 20
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/10629
- ISSN
- 2092-5328
- Abstract
- 일본은 2017년 또 한 번의 일본 열풍을 꿈꾸며 와쇼쿠(和食)문화에 주목하고 있다. 와쇼쿠란 일본의 식재료를 비롯해 식사와 관련된 관습과 전통이 녹아 있는 어떻게 보면 일본인의 일상생활 중 하나로 발달한 일본인의 근간을 형성하는 요소이다. 와쇼쿠(和食:일본인의 전통적인 식문화[WASHOKU:Traditional Dietary Cultures of the Japanese])는 2013년 유네스코(UNESCO) 인류무형문화유산(Intangible Cultural Heritage)에 등재되면서 세계에 소개하고 싶은 일본만의 매력이자 新 성장 정책의 중점 산업 대상으로 선정되었다. 일본은 세계 문화유산등록과 올림픽 개최를 계기로 음식을 국제적인 관광 브랜드 창출을 위한 문화 자원으로서의 가치에 주목하고 문화 체험의 매개체로서 음식을 통한 자국 문화의 세계화 발신을 주요 과제로 채택하였다. 일본의 문화 정책은 전 세계에 일본에 대한 우호적인 네트워크를 구축함으로써 최종적으로는 일본에 대한 좋은 이미지와 호감도 상승을 고취시켜 국가 성장으로 연계시키고자 하는 것이다. 자국의 문화를 전 세계인이 공유하도록 함으로써 일본의 브랜드 영향력과 국제적 지위 확장을 목표로 하는 전략적이며 공격적인 문화 정책을 실시하고 있다. 와쇼쿠를 세계인과 소통하기 위한 문화코드로서 전 세계를 대상으로 일본문화 팬을 만들어 내고 이것을 일본 경제 성장의 기반으로 삼겠다는 국가적인 목표는 이미 긍정적인 반응으로 나타나고 있다. 문화 산업이 고부가 가치산업으로서 큰 비중을 차지하는 요즘 이미 세계화를 지향해 적극적으로 해외로의 문화 추진 산업을 전개해나가려는 움직임을 보이고 있는 일본 문화 정책은 우리에게 시사하는 바가 크다.
Japan is paying attention to Washoku culture, dreaming for Japan Wave to rise again in 2017. Being registered as Intangible Cultural Heritage in 2013, Washoku(和食: Traditional Dietary Cultures of the Japanese) has become Japan's distinct attraction and has been selected as a subject of important industries for new development policies. Having registered for World Cultural Heritage and holding the Olympics, Japan has maintained its focus on the value of Japanese food as cultural heritage creating international tourist brand, and adopted internationalization of its culture through Japanese food which is a medium of cultural experience as important tasks. Japan's cultural policy aims to ultimately link culture with Japan’s growth by creating amicable network around the world which can inspire good impression and favorability towards Japan. Japan is implementing strategic and aggressive cultural policies to expand the influence of Japan's brand and international position by sharing its culture with all around the world. The national objective to make Washoku as cultural code, producing fans of Japanese culture throughout the world, is already getting a positive response. Japan's cultural policies revealing Japan's urge to achieve globalization by actively developing cultural promotion businesses is significant to us, considering the fact that cultural businesses are forming a great part as a higher valueadded business today.
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