Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Service learning 연계형 중국어 수업 설계에 관하여About Chinese Class Design in connection with service learning

Other Titles
About Chinese Class Design in connection with service learning
Authors
한희창
Issue Date
Apr-2022
Publisher
한국중국언어학회
Keywords
Service Learning; Co-Service Learning; Online class; Chinese teaching model; Chinese learning motivation; 서비스러닝; 코서비스러닝; 온라인 수업; 중국어 수업모형; 중국어 학습흥미도
Citation
중국언어연구, no.99, pp 337 - 366
Pages
30
Indexed
KCI
Journal Title
중국언어연구
Number
99
Start Page
337
End Page
366
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/107925
DOI
10.38068/KJCL.99.13
ISSN
1229-554X
2733-4597
Abstract
본 연구에서는 중국의 한어국제교육 전공의 서비스 러닝과 연계한 중국어 수업모형을 설계하여 운영한 후 그 학습 성과와 관련하여 추가적으로 고려해야 할 사항 및 개선되어야 할 부분 등에 대해 논의해 보았다. 본 수업 모형은 대상학교 선택 및 협의, 활동 시기 및 회차 확정, 수업시간대 조율, 필요인원 수 확정 및 모집, 참여대상 선정, 회의실 정보 제공 및 관련 워크숍 등의 과정을 통해 설계가능하다. 본 수업 모형의 운영을 통해 학습자의 중국어 실력은 눈에 띄게 향상되었고, 이들의 중국어 발음에서 병음을 틀리게 읽는 현상은 나타나지 않았다. 중국의 많은 대학에 한어국제교육 전공이 개설되어 있으나, 학부과정의 전공자들은 실습기회를 갖기가 쉽지 않다. 이에 중국 대학 한어국제교육 전공의 서비스러닝과 연계한 중국어 수업모형은 중국학생들에게는 실습 기회를 제공하고, 한국학생들에게도 더 나은 학습 효과를 보장해 줄 수 있는 교수법이 될 것이라고 기대한다.
In this study, we designed and operated a Chinese class model linked to the service - learning of the Chinese language international education major, and discussed additional considerations and improvements related to the learning performance. This class model can be designed through the process of selecting and consulting target schools, determining the time and turn of activities, coordinating class hours, determining and recruiting the number of required personnel, selecting participants, providing conference room information, and related workshops. Through the operation of this class model, the learner's Chinese skills have been remarkably improved, which is a level that teachers and students can feel. Many universities in China have majors in Chinese language international education, and it is not easy for undergraduate majors to have practical opportunities. Therefore, we expect that the Chinese teaching model, which is linked to the service learning of the Chinese language international education major of the Chinese university, will be a teaching method that will provide practical opportunities for Chinese students and guarantee better learning effects for Korean students.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES > DEPARTMENT OF CHINESE STUDIES > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher HAN, HEE CHANG photo

HAN, HEE CHANG
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES (DEPARTMENT OF CHINESE STUDIES)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE