반려동물 애착 기반의 소비 가치와 구매 의도의 영향 관계 연구 - 반려동물 스마트 제품 중심으로 -A Research on the Influence of Relationship between Pet Attachment Based Consumption Values and Purchase Intentions - Focus on Pet Smart Products -
- Other Titles
- A Research on the Influence of Relationship between Pet Attachment Based Consumption Values and Purchase Intentions - Focus on Pet Smart Products -
- Authors
- 마두두; 박경진
- Issue Date
- Jun-2023
- Publisher
- 한국전시산업융합연구원
- Keywords
- Pet Attachment; Consumption Value; Purchase Intention; Pet Smart Products,Integration; 반려동물 애착; 소비 가치; 구매 의도; 반려동물 스마트 제품,융합
- Citation
- 한국과학예술융합학회, v.41, no.3, pp 55 - 68
- Pages
- 14
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국과학예술융합학회
- Volume
- 41
- Number
- 3
- Start Page
- 55
- End Page
- 68
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/113590
- DOI
- 10.17548/ksaf.2023.06.30.55
- ISSN
- 2005-1409
- Abstract
- 본 연구는 반려동물을 키우는 사람들의 증가와 반려동물용품 시장의 발전으로 시작되었다. 최근 고품질, 지능화, 반려동물의 신체와 정신 건강관리 등이추세로 자리 잡고 있으며 반려동물 스마트 제품은 신생 제품으로서 점차 주인의 주목을 받고 있다. 더 많은 사람이 반려동물을 위해 비교적 높은 금액을 소비하기를 원한다. 현재 반려동물 제품 구매 행동에 관한연구가 많지만, 반려동물 스마트 제품 구매 행동에 관한 연구가 부족하고, 주인과 반려동물 간의 애정 관계를 배경으로 한 구매 행동에 대한 연구도 많지 않다.
본 연구의 목적은 반려동물 스마트 제품의 소비 가치를 밝히고 반려동물에 대한 애착과 소비 가치, 구매의도 간의 연관성을 연구함으로써 실증 연구 결과에따라 해당 유형의 제품을 홍보하고 판매하는 과정에서 고려해야 할 요소를 제시하고자 한다. 이에 따라이번 연구는 2023년 4월 23일부터 4월 30일까지 일주일간 적어도 한 마리의 반려동물(개 또는 고양이)을기른 소비자를 대상으로 온라인 설문조사를 진행해유효 샘플 254개를 수집했다. SPSS27.0을 사용하여분석한 결과, 기능적 가치, 사회적 가치, 감정적 가치가 구매 의향에 긍정적인 영향을 미치며 주인이 반려동물에 대한 애착은 그 과정에서 일부의 중개 역할을한다는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비자의 반려동물 스마트 제품 구매 행동에 영향을 미치는 요소 중에서 제품 가치뿐만 아니라 애착 감정도 구매 과정에서 촉진 역할을 한다는 것을 반영했다. 이러한 연구를바탕으로 향후 반려동물 주인의 소비 행동에 관한 연구가 더욱 발전될 것을 기대한다.
This study began with the increase in the population of pet owners and the upgrade of the pet supplies market. High-quality, intelligent, and pet physical and mental health management have become trends. As an emerging product, pet smart products are gradually attracting the attention of pet owners, and more and more pet owners are willing to spend a relatively high amount on their pets. Although there are many studies on the purchase behavior of pet products, there are few studies on the purchase behavior of pet smart products, and there are few purchase behavior studies based on the emotional relationship between owners and pets. The purpose of this study is to clarify the consumption value of pet smart products and to study the relationship between consumption value and purchase intention based on pet attachment, to propose the elements that require careful consideration in the promotion and sales process of such products, based on empirical research findings. Therefore, this study targets consumers who have had at least one pet (dog or cat), conducted a one-week online questionnaire survey from April 23 to April 30, 2023, and collected 254 valid samples. Used SPSS27.0 to analyze and get the results: Functional value, social value, and emotional value have a positive impact on purchase intention, and pet attachment emotion plays a partial mediating role in the process. Based on such research, research on the consumer behavior of pet owners needs to be further developed.
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