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‘흥미로운 패턴’ 패키지디자인이 소비자 의사결정에 미치는 영향- AI를 활용한 에너지드링크 디자인을 중심으로 -The Impact of 'Interesting Pattern' Package Design on Consumer Decision-Making- Focusing on Energy Drink Design Using AI -

Other Titles
The Impact of 'Interesting Pattern' Package Design on Consumer Decision-Making- Focusing on Energy Drink Design Using AI -
Authors
오원심정의태유계동
Issue Date
Jun-2023
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Keywords
인공지능; 흥미로운 패턴; 소비자 의사결정; Artificial Intelligence; Interesting Pattern Design; Consumer Decision-making
Citation
브랜드디자인학연구, v.21, no.2, pp 227 - 238
Pages
12
Indexed
KCI
Journal Title
브랜드디자인학연구
Volume
21
Number
2
Start Page
227
End Page
238
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/113600
DOI
10.18852/bdak.2023.21.2.227
ISSN
1738-0863
Abstract
인공지능 기술의 급격한 발전은 여러 디자인 분야에 영향을 미치고 있으며, 그 중 패키지 디자인 분야의 경우 인공지능을 응용한 툴인 제너러티브를 활용한 다양한 시도 및 변화가 이뤄지고 있다. 이에 본 연구에서는 인공지능 도구를 활용한 패키지 디자인 제작방법 및 장점을 살펴보고, 실제 사례 분석과 평가를 통해 실현 가능성과 효과를 검증하고자 하였다. 이를 검증하기 위해 이론적 고찰과 실증사례분석을 실시하였고, 에너지 드링크 상위 브랜드 6개를 연구 범위로 선정하였다. 연구방법은 전문가를 대상으로 선정한 패키지 디자인의 현황과 특성 분석을 위해 FGI를 실시 후 자사제품의 특징을 SWOT 분석을 통해 분석하였고, 이를 바탕으로 인공지능 도구를 활용해 패키지 디자인 방안을 제시하였다. 연구결과 흥미로운 패턴이 추가된 패키지 디자인에 대한 소비자의 구매 의향이 강한 것으로 나타났으며, 인공지능 디자인 도구를 활용하여 '흥미로운 패턴'을 키워드로 에너지 음료의 패키지를 리디자인하여 기존의 패키지 디자인과 선호도를 비교 조사한 결과. 기존의 패키지 디자인 보다 리디자인 패키지 디자인을 더 선호하는 것으로 나타났으며, 구매 의향 또한 높은 것으로 나타났다. 또한, 리디자인한 패키지 디자인의 다채로운 색상과 산세리프체의 경우 젊은 소비자의 미적 요구에 부합한 것으로 나타났다. 본 논문을 통해, 혁신적인 패키지 디자인 과정에서 인공지능의 잠재력에 대한 통찰을 시사하고자 하였다. 본 연구는 향후, 대량의 패키지 디자인 결과물이 필요한 오늘날 디자인 산업 분야에 중요한 실용적 가치를 제공할 수 있을 것이다.
Over recent years, the rapid development of AI technology has led to its exploration and application across a widening range of industries, including design. Traditional design methods, which require rendering graphics through sketches, have been criticized for their inefficiency and high cost. This study aims to examine the method and advantages of package design using AI tools, verifying their feasibility and effectiveness through real case analysis and evaluation. The scope of the research encompasses the top six brands from the "Most Valuable Energy Drink Brands of 2020" announced by Brand T4. The research method involves theoretical scrutiny, empirical case analysis, and the proposal of efficient design solutions based on SWOT analysis. This study utilizes AI design tool for auxiliary design and re-designs the packaging of energy drinks with the keyword "interesting pattern". The concept of interest, a psychological factor that attracts consumer attention and curiosity. The research outcome demonstrates the re-design of packaging using the keyword "interesting pattern" resulted in stronger consumer purchase intent compared to the original packaging. Through this design process, in terms of future academic value, this study provides insights into the potential of AI in the process of innovative package design. This has important practical value for the design industry, especially for fields that require large amounts of design output.
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