Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

4차 산업혁명 시대 대학교육 혁신 방안 탐색: 미네르바스쿨 사례를 중심으로

Authors
이혜정임상훈강수민
Issue Date
May-2019
Publisher
원격교육연구소
Keywords
대학교육 혁신; 역량 기반 교육과정; 플립드러닝, 능동학습; higher education innovation; competency-based curriculum; flipped learning; active learning
Citation
평생학습사회, v.15, no.2, pp 59 - 84
Pages
26
Indexed
KCI
Journal Title
평생학습사회
Volume
15
Number
2
Start Page
59
End Page
84
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/114797
DOI
10.26857/JLLS.2019.5.15.2.59
ISSN
1738-0057
2671-8332
Abstract
대학은 ‘4차 산업혁명’으로 대변되는 급격한 시대적 변화를 따라가지 못한다는 비판을 받는다. 대학교육은 사회가 요구하는 인재를 양성해야 하므로 그 본질 및 역할에 대한 전면적인 변화와 혁신이 필요한 상황이다. 이에 본 연구는 대학교육의 혁신적 변화를 이끌고 있는 대표적 사례인 미네르바스쿨을 분석하고, 대학교육 혁신에 주는 시사점을 탐색하고자 하였다. 미네르바스쿨은 대학 혁신 사례로 많은 관심과 주목을 받아 왔지만, 성공적으로 변화와 혁신을 이끈 핵심 요인을 구체적으로 살펴본 연구는 거의 없다. 본 연구는 미네르바스쿨의 교육내용 및 교수학습 방법 측면에 초점을 두고 분석하였으며, 그 시사점은 다음과 같다. 교육내용 측면에서 첫째, 핵심역량과 연계하여 교과목 개설, 둘째, 역량 기반 평가 루브릭 개발 및 누적 평가 체계 구축, 셋째, 역량 교육과정 개발을 위한 팀 티칭 모델의 개발이다. 교수학습 방법 측면에서는 첫째, 사회적 실재감 극대화에 초점을 둔 학습 환경 구성, 둘째, 플립드러닝의 취지에 부합하는 철저한 사전학습 유도, 셋째, 복잡한 현실 문제에 근거한 프로젝트 수업 지향, 넷째, 폐기학습에 근거한 역량 중심 교수법 프로그램 지원이다. 본 연구를 통해 얻은 이해와 시사점은 대학교육 혁신을 위한 실천적 전략의 토대로 활용될 수 있을 것이다.
Universities are criticized for failing to accept the rapidly changing needs of society in the era of the fourth industrial revolution. Due to this, the need for sweeping changes and innovation in higher education has been constantly being raised. The purpose of this study was to analyze a representative case of innovation in higher education and to derive its implications. Minerva Schools was selected as a innovation case for this study. Minerva Schools has received much attention as a case of higher education innovation, but few studies have looked specifically at the key factors that have successfully led to change and innovation. The implications of the study are as follows. In terms of the curriculum, firstly, a subject and curriculum should be designed in conjunction with university’s core competencies. Secondly, we need to consider developing a competency-based assessment rubric and cumulative evaluation system. Thirdly, a team teaching model can be used for the development of curriculum. In terms of teaching and learning method, firstly, the learning environment should be able to maximize social presence. Secondly, a thorough pre-learning is essential for the success of flipped learning. Thirdly, project-based learning with complex real-life problems should be widely adopted. Lastly, development of competency-based teaching method program and a professional learning community should be considered. The understanding and implications gained from this study could be used as a basis for a practical strategy for innovation in higher education.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, HyeJeong photo

LEE, HyeJeong
ERICA부총장 한양인재개발원 (ERICA IC-PBL센터)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE