Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

IC-PBL(산학협력 프로젝트) 수업을 통한 메타버스 시각적 표현의 구현확장 효과성 검증A Study on the Verifying the Implementation Expansion Effectiveness of Metaverse Visual Expression through IC-PBL(Industry-University Collaboration Project) Class

Other Titles
A Study on the Verifying the Implementation Expansion Effectiveness of Metaverse Visual Expression through IC-PBL(Industry-University Collaboration Project) Class
Authors
김지영송지성
Issue Date
Sep-2023
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
IC-PBL(산 학 연 계 -문 제 중 심 학 습 ); Metaverse(메 타 버 스 ); Visual Expression(시 각 적 표 현 력 )
Citation
한국디자인문화학회지, v.29, no.3, pp 93 - 101
Pages
9
Indexed
KCI
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
29
Number
3
Start Page
93
End Page
101
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/115985
DOI
10.18208/ksdc.2023.29.3.93
ISSN
1598-6497
Abstract
4차 산업혁명과 함께 디지털 기술이 발전하며 다양한 영역에 걸쳐 디지털 전환으로 변화가 이루어지면서메타버스에 대한 중요성이 다시 한번 대두되고 있다. 이에 따라 대학 교육도 그에 맞는 인재를 육성하기 위한 새로운 교육 방식이 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 IC-PBL 프로젝트 수업에서 의뢰받은 문제를 메타버스 매개를 통하여 문제해결을 하면, 학생들의 시각적 표현의 확장이 커진다는 가설의 효과성을 검증하기 위한 연구를 하였다. 시각전달 디자인 수업을IC-PBL 교육모델로 설계하여 메타버스 시각적 표현의구현확장에 영향을 미치는 변인인 사회적 영향, 상호작용성, 자기효능감, 지각된 유용성의 사전⋅사후 조사를 통해 효과성을 검증하였다. 4개의 변인 모두 사후가 사전보다 높은 점수 결과가 나왔다. 상호작용성은팀 활동에 관련된 문항으로 전반적으로 유의한 결과를보였고, 자기효능감은 신기술에 대한 자신감의 변인으로 모든 문항에서 시각적 표현 확장에 가장 큰 유의한결과를 미치는 것으로 나타났다. 지각된 유용성 또한사후 결과가 유의하게 나타났지만, 사회적 영향은 사후가 사전보다 점수가 높은 데에 비해 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 종합한 결과, IC-PBL 교육 프로세스를 접한 학습자는 메타버스를 통한 시각적 표현디자인 수업을 충분히 만족하고 있으며 새로운 기술수용에 긍정적이었다. 이를 통해 학생들은 아이디어를바탕으로 시각전달 방식을 메타버스에 표현하고자 하는 욕구 또한 높았다. 본 연구는 IC-PBL 수업을 통한메타버스에서 시각적 표현의 구현확장 효과성 검증을통해 교육적 측면에서 유의미한 결과를 보여주며 대학교과과정의 비전을 제시하였다. 따라서, IC-PBL 수업을 통해 메타버스 매개를 이용하여 디자인하게 된다면시각적 표현의 확장을 통한 다양한 결과물이 나올 수있을 거라 기대하며 디자인전공자 대학생들을 위한 교육 커리큘럼과 IC-PBL에 협력하는 산업체들의 지속적인 교류가 이어지길 기대한다.
As digital technology develops with the 4th industrial revolution and changes are made through digital transformation across various areas, the importance of the metaverse is emerging once again. Accordingly, a new educational method must be implemented in university education to nurture talents suitable for it. Therefore, this study conducted a study to verify the effectiveness of the hypothesis that the expansion of students’ visual expression increases when the problems requested in the IC-PBL project class are solved through the medium of the metaverse. By designing the visual communication design class as an IC-PBL education model, the effectiveness is verified through pre- and post-examinations of social influence, interactivity, self-efficacy, and perceived usefulness, which are variables that affect the implementation expansion of metaverse visual expressions. For all four variables, the posttest results were higher than the pretest scores. Interactivity, a question related to team activity, showed overall significant results, and self-efficacy, a variable of confidence in new technology, was found to have the most significant results on the expansion of visual expression in all questions. The perceived usefulness also showed a significant post-mortem result, but there was no statistically significant difference in social influence, although post-mortem scores were higher than pre-mortem scores. As a result of the synthesis, the learners who encountered the IC-PBL education process were sufficiently satisfied with the visual expression design class through the metaverse and were positive in accepting the new technology. Through this, students also had a high desire to express the visual transmission method based on the idea in the metaverse. This study presented a vision of the university curriculum, showing significant results in terms of education through the verification of the implementation expansion effectiveness of visual expressions in the metaverse through IC-PBL classes. Therefore, it is expected that various results will come out through the expansion of visual expression if designed using metaverse mediated through IC-PBL classes and that the educational curriculum for design major college students and industries cooperating with IC-PBL will continue to exchange.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher SONG, JI SUNG photo

SONG, JI SUNG
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE