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OTT 플랫폼의 극장판 흥행 애니메이션 공급 다양성: 장르와 국적을 중심으로Diversity of Theatrical Hit Animated Films Supply on OTT Platforms: Focusing on Genre and Nationality

Other Titles
Diversity of Theatrical Hit Animated Films Supply on OTT Platforms: Focusing on Genre and Nationality
Authors
전범수
Issue Date
Nov-2023
Publisher
글로벌 문화콘텐츠학회
Keywords
OTT; 플랫폼; 애니메이션; 국적; 장르 OTT; Animation; VOD; Origin of Nation, Genre
Citation
글로벌문화콘텐츠, no.57, pp 225 - 245
Pages
21
Indexed
KCI
Journal Title
글로벌문화콘텐츠
Number
57
Start Page
225
End Page
245
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/117842
DOI
10.32611/jgcc.2023.11.57.225
ISSN
2005-6176
2765-5660
Abstract
이 연구는 2021년 기준 극장에서 가장 흥행성과가 높았던 국내외 애니메이션 50편을 대상으로 OTT 플랫폼의 애니메이션 공급 다양성을 살펴보기 위한 것이다. 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 첫째, 구독료 기반 OTT 서비스들은 대체로 인기 있는 일부 애니메이션만을 공급하는 방식이 일반적이었다. 반면에 VOD 기반 OTT 서비스는 대다수 흥행 애니메이션을 구매나 대여 방식으로 제공하는 것으로 나타났다. 구독료 기반 OTT 서비스는 VOD 기반 OTT 서비스에 비해 콘텐츠 규모나 다양성이 낮았다. 둘째, 국적별로 살펴볼 때 일본을 비롯해 미국, 한국 등 3개 국가의 애니메이션 점유율은 68.0%에 달했다. OTT 플랫폼 서비스별로 구분해 살펴볼 때에 웨이브 구매(83.3%), 애플TV(75.0%), 디즈니 플러스(100.0%), 왓챠(66.7%), 넷플릭스(70.0%) 등 OTT 서비스 전반에 걸쳐 일본이나 미국, 한국 등 3개 국적 애니메이션 공급 비율이 높게 나타났다. 셋째, 장르별로 살펴볼 때 모험이나 판타지, 액션 등 3개 장르가 차지하는 점유율은 64.0%에 달했다. 이를 OTT 플랫폼 서비스별로 살펴볼 때 웨이브 구매(66.7%), 애플TV(62.5%), 디즈니 플러스(66.7%), 왓챠(76.7%), 넷플릭스(60.0%) 서비스에서 모험이나 판타지, 액션 등 3개 장르별 애니메이션 공급 비율이 높게 나타났다.
This study aims to examine the diversity of animation supply on OTT platforms using the top 50 domestic and international animated films in terms of box office success as a basis. The key findings are as follows. Firstly, subscription-based OTT services generally tend to offer only popular selected animations. On the other hand, VOD-based OTT services were found to provide most hit animations through purchasing or renting options. Subscription-based OTT services had lower content scale and diversity compared to VOD-based OTT services. Secondly, when examining the distribution by nationality, animations from three countries including Japan, the United States, and Korea accounted for 68.0%. When looking at the specific OTT platform services, Japanese, American, and Korean animations had a high supply rate across various OTT services, including Wavve Purchase (83.3%), Apple TV (75.0%), Disney Plus (100.0%), Watcha (66.7%), and Netflix (70.0%). Thirdly, when examining the distribution by genre, adventure, fantasy, and action accounted for 64.0%. When observed on specific OTT platform services, the supply rate of animations within these three genres was high on Wavve Purchase (66.7%), Apple TV (62.5%), Disney Plus (66.7%), Watcha (76.7%), and Netflix (60.0%).
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Chon, Bum Soo
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