Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

친환경 행동에 관련한 온라인 액티비즘의 매개적 역할 탐구: 지구온난화에 관련한 인지적・정서적 요인과 친환경 행동 간의 관계에 미치는 영향을 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author김정은-
dc.contributor.author박보형-
dc.contributor.author한미정-
dc.date.accessioned2024-04-03T08:31:07Z-
dc.date.available2024-04-03T08:31:07Z-
dc.date.issued2024-01-
dc.identifier.issn1738-2475-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118419-
dc.description.abstract본 연구는 지구온난화 상황에 대한 인식과 환경죄책감이라는 정서가 온라인 액티비즘의 매개적 역할을 거쳐 탄소저감행동과 같은 친환경 행동에 어떻게 영향을 미치는지 살펴보고자 367명의 성인을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 분석결과 탄소저감행동에 유의미한 직접적 연관을 보이는 것은 지구온난화에 대한 문제인식과 제약인식으로 나타났다. 또한 온라인 액티비즘은 탄소저감행동에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났는데 이는 온라인상에서 좋아요, 댓글, 공유 등의 소통 활동이 탄소저감행동에 긍정적 영향을 보이는 것으로 나타났다. 온라인 액티비즘의 매개적 역할을 분석한 결과, 지구온난화에 관련한 문제인식 및 제약인식과 탄소저감행동 간에 온라인 액티비즘은 부분적 매개를 보이는 반면 지구온난화에 대한 관여도와 정서적 요인인 환경죄책감은 온라인 액티비즘의 매개를 통해서 탄소저감행동으로 연결되는 완전 매개를 보였다. 이러한 결과는 갈수록 심각해지는 지구온난화에 대응하기 위한 친환경행동을 촉진하고 위해서는 온라인 액티비즘의 역할이 중요하다는 것을 실증적으로 보여주었다. 지구온난화에 대한 대응은 기업 및 지자체 등 다양한 조직에서 이미 지속적으로 관심을 갖고 있는 이슈이며 일반 공중의 참여를 제고하기 위해 다양한 전략을 구상하고 있다. 본 연구결과에 비추어볼 떄 온라인상에서 이루어지는 소통의 활성화, 적극적인 소통이 이루어지는 분위기 형성 등은 탄소저감행동과 같은 친환경행동으로 연결되는데 핵심적인 동인으로 볼 수 있겠다.-
dc.description.abstractThe current study conducted an online survey with 367 adults to explore a mediating role of online activism in relations among cognitive factors, an affective factor and pro-environmental behaviors. The cognitive factors included problem recognition, constraint recognition and involvement and the affective factor referred to environmental guilty about the issue of global warming. The pro-environmental behaviors in this study mainly dealt with carbon reduction behaviors. The results analyzed the associations among predictor variables and the dependent. Cognitive factors of problem recognition(+) and constraint recognition(-) showed significant relationships with carbon reduction behaviors. Online activism also showed a positive association with carbon reduction behaviors. When analyzing the mediating role of online activism, online activism showed a partial mediation effect among cognitive factors of problem recognition and constraint recognition and carbon reduction behaviors. However, involvement and environmental guilty were influential on carbon reduction behaviors only when online activism was mediated among those variables. This indicated that for pro-environmental behaviors to effectively respond to problems related to global warming, it is essential to promote online communication behaviors among people who are exposed to solutions such as carbon reduction behaviors. Further endeavors are needed to encourage people’s participation in online communications about global warming and its various solutions of pro-environmental behaviors.-
dc.format.extent44-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국광고홍보학회-
dc.title친환경 행동에 관련한 온라인 액티비즘의 매개적 역할 탐구: 지구온난화에 관련한 인지적・정서적 요인과 친환경 행동 간의 관계에 미치는 영향을 중심으로-
dc.title.alternativeExploring a Mediating Role of Online Activism Associated with Pro-environmental Behaviors: Examining Associations among Cognitive, Affective Factors about Global Warming and Pro-environmental Behaviors-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.16914/kjapr.2024.26.1.73-
dc.identifier.bibliographicCitation한국광고홍보학보, v.26, no.1, pp 73 - 116-
dc.citation.title한국광고홍보학보-
dc.citation.volume26-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage73-
dc.citation.endPage116-
dc.identifier.kciidART003050670-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorGlobal warming • Problem recognition • Constraint recognition • Involvement-
dc.subject.keywordAuthoreco-guilt • Online activism • Carbon reduction behaviors-
dc.subject.keywordAuthor지구온난화 • 문제인식 • 제약인식 • 관여도 • 환경죄책감 • 온라인액티비즘 • 탄소저감행동-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11714211-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Han, Mie jeong photo

Han, Mie jeong
COLLEGE OF COMMUNICATION (DEPARTMENT OF ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE