Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

부모의 미디어 이용 중재가 미디어에 대한 부정적 영향에 미치는 영향에 관한 연구 : 알파 세대의 자기 통제성의 매개효과를 중심으로A Study on the Effect of Parental Mediation on Negative Perception of Media: Focused on the Mediation Effect of Generation Alpha’s Self-Control

Other Titles
A Study on the Effect of Parental Mediation on Negative Perception of Media: Focused on the Mediation Effect of Generation Alpha’s Self-Control
Authors
김헌장병희
Issue Date
Mar-2022
Publisher
한국지역언론학회
Keywords
어린이 미디어 이용; 적극적 중재; 제한적 중재; 자기 통제성; 미디어의 부정적 영향; children’s media use; active mediation; restrictive mediation; self-control
Citation
언론과학연구, v.22, no.1, pp 126 - 163
Pages
38
Indexed
KCI
Journal Title
언론과학연구
Volume
22
Number
1
Start Page
126
End Page
163
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118538
DOI
10.14696/jcs.2022.03.22.1.126
ISSN
1598-2653
Abstract
다ᐨ미디어, 다ᐨ콘텐츠 환경이 도래됨에 따라 어린이의 미디어 이용 비중은 높아지고 그 연령 역시 하향화되고 있다. 이러한 상황에서 어린이 미디어 이용 중재의 주체로서 부모의 역할이 중요시되고 있다. 본 연구는 부모의 미디어 이용 중재가 알파 세대에 대한 미디어의 부정적 영향에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는 데 초점을 둔다. 이를 위해 변인으로 어린이의 자기 통제성 변인을 투입하였다. 우선 본 연구는 탐색적 요인 분석을 통해 부모의 미디어 중재 유형으로 적극적 중재와 제한적/공동 이용 중재 요인을 발굴하였다. 이후 구조 모형 분석을 실시하였다. 분석 결과, 적극적 중재는 자기 통제성에 부적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 제한적/공동 이용 중재는 자기 통제성에 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 자기 통제성은 알파 세대에 대한 미디어의 부정적 영향에 부적으로 유의미한 효과를 가지는 것으로 나타났다. 본 연구는 중재 유형의 구성 개념과 그 효과를 재정립한다는 측면에서 이론적 함의를 가진다. 또한, 알파 세대를 대상으로 한 미디어 중재 효과 연구로 실무적 함의를 제공한다.
With the advent of a multi-media, multi-content environment, the cases of children’s media use are increasing and the age group is decreasing. In this situation, the role of parents as mediators in children’s media use is being emphasized. This study focuses on examining how parental mediation on media affects the negativity of media perceived by children. For this, children’s self-control variables regarding media use were input as variables. First, this study discovered active mediation and restrictive/co-use mediation as parental mediation types through exploratory factor analysis. After that, structural model analysis was performed. As a result of the analysis, active mediation was found to have a negatively significant effect on children’s self-control, and it was confirmed that restrictive/co-use mediation had a positively significant effect on self-control. Self-control was found to have a negatively significant effect on children’s negative perception of media. This study has theoretical implications in terms of redefining the construct concept of intervention types and their effects. In addition, it provides practical implications as a study on the effects of media interventions targeting the alpha generation.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Hun photo

Kim, Hun
COLLEGE OF COMMUNICATION (DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE