언어 학습 앱 인터페이스의 사용성 평가 및 개선 방안 연구 -Hello Talk 중심으로-Study on the Usability Evaluation and Improvement of Language Learning App Interfaces - Focused on Hello Talk -
- Other Titles
- Study on the Usability Evaluation and Improvement of Language Learning App Interfaces - Focused on Hello Talk -
- Authors
- 유소설; 박경진
- Issue Date
- Jan-2024
- Publisher
- 한국전시산업융합연구원
- Keywords
- Usability Evaluation; Usability Testing; Language learning APP; The Design of Converged Interfaces; 사용성 평가; 사용성 테스트; 언어 학습앱; 융합적 인터페이스 설계
- Citation
- Korean Society of Science & Art, v.42, no.1, pp 317 - 328
- Pages
- 12
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- Korean Society of Science & Art
- Volume
- 42
- Number
- 1
- Start Page
- 317
- End Page
- 328
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118636
- DOI
- 10.17548/ksaf.2024.01.30.317
- ISSN
- 2005-1409
- Abstract
- 본 연구는 중국 한국어 회화 학습 앱인 Hello Talk 의 인터페이스 사용성을 분석하고, 사용자 만족도를높이기 위한 융합적 인터페이스 개선안을 제안하고자하였다.
이를 위해 먼저 Hello Talk 앱 사용 경험이 있는15명의 사용자를 대상으로 반구조화 인터뷰를 진행하여 앱 사용 상황을 분석했다. 이를 바탕으로 언어 학습 앱 사용 경험이 있는 10명의 사용자를 대상으로앱의 사용자 테스트를 실시하였다. 이후 SUS 설문조사를 통해 앱의 사용성을 평가한 뒤, 결과 도출을 위해 사후 인터뷰를 진행하였다. 최종적으로 광고와 유효 정보의 구분, 정보 전달의 정확성 향상, 유사한 내비게이션 항목과 인터페이스 레벨 감소, 상호 작용 튜토리얼 제공 4가지 방안을 도출하였다.
본 연구 결과는 언어 학습 앱의 통합 인터페이스설계 시 광고 정보의 식별, 이미지와 텍스트 정보의인지, 불필요한 내비게이션과 인터페이스 레벨의 최소화, 상호 작용 튜토리얼을 제공할 수 있다. 앞으로 언어 학습 앱을 개발하거나 디자인하는 데 있어 유용한지침을 제공할 것이다.
This study attempted to analyze the interface usability of Hello Talk, a Chinese Korean conversation learning app, and propose a convergent interface improvement plan to increase user satisfaction.
To this end, first, semi-structured interviews were conducted with 15 users who have experience using the Hello Talk app to analyze the app's usage status. Based on this, a user test of the app was conducted with 10 users who have experience using the language learning app. After evaluating the usability of the app through the SUS survey, post-interviews were conducted to derive results.
Finally, four measures were devised to distinguish between advertisements and valid information, improve the accuracy of information delivery, reduce the level of similar navigation items and interaction tutorials, and provide interaction tutorials.
When designing the integrated interface of the language learning app, the results of this study can provide an interactive tutorial, such as identification of advertising information, recognition of image and text information, minimization of unnecessary navigation and interface levels, and interaction tutorials. It will provide useful guidelines for developing or designing language learning apps in the future.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES > DEPARTMENT OF MECHANICAL ENGINEERING > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118636)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.