스토리텔링 기반의 추상적 표현의 패키지디자인 연구- BOITOWN 향수 브랜드 사례를 중심으로 -open accessResearch on Package Design Emphasizing Abstract Expression Based on Storytelling- Focusing on The Case of The BOITOWN Perfume Brand -
- Other Titles
- Research on Package Design Emphasizing Abstract Expression Based on Storytelling- Focusing on The Case of The BOITOWN Perfume Brand -
- Authors
- 엽평평; 송민정
- Issue Date
- Mar-2024
- Publisher
- 사단법인 한국브랜드디자인학회
- Keywords
- 브랜드 스토리텔링; 추상화; 향수 패키지; Brand Storytelling; Abstraction; Perfume Package
- Citation
- 브랜드디자인학연구, v.22, no.1, pp 343 - 354
- Pages
- 12
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 브랜드디자인학연구
- Volume
- 22
- Number
- 1
- Start Page
- 343
- End Page
- 354
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/118931
- DOI
- 10.18852/bdak.2024.22.1.343
- ISSN
- 1738-0863
- Abstract
- MZ시대의 소비자들은 개성화를 강조하며 브랜드 스토리텔링을 높이기 위해 소비마케팅이 중요해졌다. BOITOWN 향수는 브랜드 인지도가 부족한 포장으로 인해 브랜드 확장에 어려움을 겪고 있는 문제를 시급히 해결해야 한다. 연구의 목적은 브랜드 인지도를 높이고 추상화 포장 디자인 계획을 세우는 것을 이해하는 것이다. 연구방법은 문헌연구와 사례분석을 통해 향수의 브랜드 스토리텔링 및 추상화의 정의, 특징, 현황을 파악하여 용기디자인, 박스포장 등 각 15개의 스케치 중 2개의 리뉴얼 디자인을 제안하고 설문조사를 통해 최종안을 도출한다. 첫째는 스토리텔링 포장의 색채, 추상적 표현과 배치를 통해 브랜드 스토리텔링을 향상시키는 것이다. 둘째, 이 프로그램은 제품과 밀접한 관련이 있고, 대조가 강하며, 흥미로운 추상적인 일러스트를 채택한다. 시나리오 1은 수묵 추상화 스타일이고 방향 2는 인물 추상화 스타일이다. 셋째, 분석 시나리오를 비교하고 컨테이너 재질을 선택합니다. 브랜드 스토리텔링 표현의 주요: 첫째, 시각적 효과가 스토리텔링으로 가득한가, 둘째, 디자인이 '스토리텔링','추상화', '색채',' 레이아웃', '문자 구성' 등의 요소와 융합되었는가, 추상적 표현기법을 사용한 일러스트형 포장은 브랜드 인지도에 큰 영향을 미쳤다. 브랜드 스토리텔링 측면에서 연구 결과는 시나리오 1 피드백 효과가 시나리오 2 보다 높다. 본 연구는 많은 포장 디자인 성과를 필요로 하는 오늘날의 디자인 분야에 중요한 실용적 가치를 제공한다.
Consumers in the MZ generation emphasize personalization, making it crucial for marketing to enhance brand storytelling to increase engagement. BOITOWN perfume faces a significant challenge in expanding its brand due to its packaging's lack of distinctiveness. The study aims to understand how to elevate brand recognition and develop abstract art packaging designs. The research method involves literature review and case analysis to grasp the narrative and abstract art in perfume branding, including definitions, characteristics, and current trends. It proposes two innovative design suggestions out of fifteen sketches for container and box packaging, with the final plan derived from survey feedback. The first objective is to enhance brand narrative through the packaging's color, abstract expression, and layout. The second involves creating designs with abstract illustrations that are closely related to the product, contrasting and engaging. There are two design directions: one with an ink wash abstract style and the other with an abstract figurative style. The third objective is to compare and analyze these designs and select the container materials. Key aspects of brand storytelling include visual storytelling impact and the integration of elements like "abstract art," "narrative," "color," "layout," and "typography." The use of abstract illustration in packaging significantly influences brand recognition. This research offers valuable practical insights for the design field, which currently requires a vast array of packaging design solutions.
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