스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성이 대학생의 학습 실재 감과 진로 결정 자기효능감에 미치는 영향
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 유기용 | - |
dc.contributor.author | 이해준 | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T00:30:32Z | - |
dc.date.available | 2024-06-13T00:30:32Z | - |
dc.date.issued | 2024-04 | - |
dc.identifier.issn | 1975-4477 | - |
dc.identifier.issn | 2765-5172 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119409 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성이 대학생의 학습실재감과 진로 결정 자기효능감(진로탐색, 문제해결, 진로결정)에 미치는 영향력을 살펴보고자 하였다. 본 연구 대상은 스트릿댄스를 전공하는 대학생이며, 설문조사는 서울과 경기, 충남 지역에서 2023년 11월 01일부터 2024년 01월 31일까지 약 90일 간 오프라인 설문조사와 온라인 설문조사를병행하여 실시하였으며, 총 413명의 표본을 수집하였다. 본 연구의 가설검정은 SPSS, SmartPLS 를 포함한 총 2가지 통계프로그램을 활용하여 구조방정식 모형분석을 실시하였고, 분석결과를 간략히 다음과 같이 정리할 수 있다. (1) 스트릿댄스전공 교수자의 교육 전문성은 대학생의 학습실재감에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (2) 스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성은 대학생의 진로 결정 자기효능감의 하위요인 중 진로탐색, 진로결정에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나 문제해결에는 통계적 유의성을 나타내지 않았다. (3) 스트릿댄스 전공 대학생의 학습실재감은 진로결정 자기효능감 모두에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (4) 스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성 → 대학생의 학습실재감 → 문제해결의 경로에서 완전 매개효과를 보였다 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to explore the impact of street dance Professor educational professionalism on college students' learning presence and subfactors of career decision self-efficacy (career exploration, problem-solving, career decision). The study targeted street dance majoring college students, conducting parallel offline and online surveys from November 1, 2023, to January 31, 2024, across Seoul, Gyeonggi, and Chungcheongnam-do areas, collecting a total of 413 samples. Hypothesis testing was carried out using structural equation modeling with the SmartPLS statistical program. The summarized analysis results are as follows: (1) Educational expertise of street dance Professor significantly positively influenced college students' sense of learning presence. (2) The Professor expertise had a significant positive effect on the students' self-efficacy in career exploration and decision-making, but not in problem-solving. (3) Students' learning presence had a significant positive effect on all aspects of career decision self-efficacy. (4) There was a full mediation effect in the pathway from Professor educational expertise to students' learning presence to problem-solving ability. | - |
dc.format.extent | 10 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국무용학회 | - |
dc.title | 스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성이 대학생의 학습 실재 감과 진로 결정 자기효능감에 미치는 영향 | - |
dc.title.alternative | The Impact of the Educational Expertise of Street Dance Major Professor on College Students’ Sense of Learning Presence and Career Decision Self-efficacy | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.26743/kaod.2024.24.1.005 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국무용학회지, v.24, no.1, pp 53 - 62 | - |
dc.citation.title | 한국무용학회지 | - |
dc.citation.volume | 24 | - |
dc.citation.number | 1 | - |
dc.citation.startPage | 53 | - |
dc.citation.endPage | 62 | - |
dc.identifier.kciid | ART003079397 | - |
dc.description.isOpenAccess | Y | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | 스트릿댄스 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교수자 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교육 전문성 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 대학생 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 학습실재감 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 진로 결정 자기효능감 | - |
dc.subject.keywordAuthor | street dance | - |
dc.subject.keywordAuthor | professor | - |
dc.subject.keywordAuthor | educational expertise | - |
dc.subject.keywordAuthor | college student | - |
dc.subject.keywordAuthor | learning presence | - |
dc.subject.keywordAuthor | career decision self-efficacy | - |
dc.identifier.url | https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART003079397 | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
55 Hanyangdeahak-ro, Sangnok-gu, Ansan, Gyeonggi-do, 15588, Korea+82-31-400-4269 sweetbrain@hanyang.ac.kr
COPYRIGHT © 2021 HANYANG UNIVERSITY. ALL RIGHTS RESERVED.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.