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메시지 소구유형, 고정관념, 이타주의가 코다에 대한 기회 불평등 인식과 태도 및 정책지지의도에 미치는 영향: 코다에 관한 공공커뮤니케이션 방향성 고찰

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dc.contributor.author손위수-
dc.contributor.author상승영-
dc.contributor.author양약위-
dc.contributor.author오소한-
dc.contributor.author심성욱-
dc.date.accessioned2024-07-11T06:30:29Z-
dc.date.available2024-07-11T06:30:29Z-
dc.date.issued2024-06-
dc.identifier.issn1225-0554-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119879-
dc.description.abstract이 연구는 메시지 소구유형, 고정관념, 이타주의, 기회 불평등 인식 등 변인을 활용하여 청각장애인의 청인 자녀인 코다(Children Of Deaf Adult, CODA)를 대중들에게 알리고 사회적 공감대를 형성하기 위한 공공커뮤니케이션의 방향성을 밝혔다. 실험설계를 통해 전국 성인남녀295명을 대상으로 온라인 조사를 실시한 결과, 메시지 소구유형(이성적/감성적)에 따라 코다에대한 기회 불평등 인식, 코다에 대한 태도 및 정책지지의도에 유의한 차이를 보이지 않았다. 코다에 대한 기회 불평등 인식은 코다에 대한 태도에 긍정적인 영향, 코다에 대한 기회 불평등 인식과 코다에 대한 긍정적인 태도는 정책지지의도에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 청각장애인에 대한 고정관념이 코다에 대한 태도와 정책지지의도에 유의한 부적인 영향을 미친 것으로 나타났지만, 메시지 소구유형과 고정관념의 상호작용이 나타나지 않았다. 이타주의가 높은집단은 낮은 집단보다 코다에 대한 태도와 정책지지의도가 높게 나타났으며 메시지 소구유형과이타주의 간의 상호작용효과가 발견되었다. 이러한 결과를 통해 코다에 대한 사회적 공감대 형성을 위한 소통의 방향성을 탐색하였다.-
dc.description.abstractThis study examined how variables such as message appeal types, stereotypes, altruism, and perceived opportunity inequality can inform the public about Children of Deaf Adult (CODA) and enhance social awareness. Based on an experimental design, an online survey was conducted with 295 adults in South Korea. The study found no significant differences in perceived opportunity inequality, attitudes toward CODA, and policy support for CODA based on message appeal types (rational/emotional). However, perceived opportunity inequality regarding CODA positively influenced attitudes toward CODA, and both perceived opportunity inequality and favorable attitudes toward CODA positively influenced policy support. Stereotypes about the Deaf had significant negative effects on attitudes toward CODA and policy support, though no interaction effect was observed between message appeal types and stereotypes. High altruism groups exhibited more positive attitudes and greater policy support toward CODA compared to low altruism groups, and an interaction effect between message appeal types and altruism was found. These findings suggest effective directions for public communication strategies aimed at building social awareness for CODA.-
dc.format.extent28-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국광고학회-
dc.title메시지 소구유형, 고정관념, 이타주의가 코다에 대한 기회 불평등 인식과 태도 및 정책지지의도에 미치는 영향: 코다에 관한 공공커뮤니케이션 방향성 고찰-
dc.title.alternativeEffects of Message Appeal Types, Stereotypes, and Altruism on Perceived Opportunity Inequality, Attitudes, and Policy Support toward Children of Deaf Adult (CODA): An Exploration of Public Communication Strategies for CODA-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.14377/KJA.2024.6.30.31-
dc.identifier.bibliographicCitation광고학연구, v.35, no.3, pp 1 - 28-
dc.citation.title광고학연구-
dc.citation.volume35-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage1-
dc.citation.endPage28-
dc.type.docType정기학술지(Article(Perspective Article포함))-
dc.identifier.kciidART003097668-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthor청각장애인 자녀-
dc.subject.keywordAuthor메시지 소구-
dc.subject.keywordAuthor고정관념-
dc.subject.keywordAuthor이타주의-
dc.subject.keywordAuthor기회 불평등-
dc.subject.keywordAuthorChildren of deaf adult-
dc.subject.keywordAuthorMessage appeal types-
dc.subject.keywordAuthorStereotype-
dc.subject.keywordAuthorAltruism-
dc.subject.keywordAuthorOpportunity inequality-
dc.identifier.urlhttps://www.earticle.net/Article/A451588-
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Shim, Sung Wook
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