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1인 미디어 콘텐츠의 인플루언서 요인이 상품 구매 의도에 미치는 영향영향: 브랜드 진정성 의 매개효과를 중심으로중심으로

Authors
유현주김헌
Issue Date
Jan-2020
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
1인 미디어; 인플루언서; 정보원 공신력 모델; 진정성; 브랜드 진정성; Personal Media; Influencer; Source Credibility Model; Authenticity; Brand Authenticity
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.20, no.1, pp 45 - 59
Pages
15
Indexed
KCI
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
20
Number
1
Start Page
45
End Page
59
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/120348
DOI
10.5392/JKCA.2020.20.01.045
ISSN
1598-4877
2508-6723
Abstract
본 연구는 최근 주목받고 있는 1인 미디어 인플루언서의 공신력(매력성, 신뢰성, 전문성) 및 콘텐츠 진정성이 브랜드 진정성과 상품 구매 의도에 미치는 효과를 살펴보았다. 이를 위해 응답자에게 실제 유튜브에서 제공되고 있는 인플루언서의 임베디드 콘텐츠를 시청하게 한 후 설문조사를 실시하였다. 회귀분석을 실시한 결과, 인플루언서의 전문성과 콘텐츠 진정성이 브랜드 진정성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 함께, 브랜드 진정성은 구매 의도에 정적인 영향을 미쳤으며, 구매 의도와 콘텐츠 진정성의 사이에서 매개 효과를 나타내는 것으로 드러났다. 이러한 연구결과는 온라인 1인 미디어 및 미디어 콘텐츠의 실증적인 광고 효과를 분석하였을 뿐 아니라, 마케팅 분야에서 진정성 개념과 관련된 연구 범위를 확장하였다는 점에서 의의가 있다. 더불어, 1인 미디어 인플루언서 및 이들과 협업하고자 하는 기업에게 전략적인 시사점을 제공한다고 할 수 있다.
This study is to examine the effects of personal media influencer’s source credibility (attractiveness, trustworthiness, expertise) and content authenticity on brand authenticity and product purchase intention. An online survey was conducted, on which the respondents were asked to watch the embedded contents of the influencer provided on YouTube before answering the quㄹestionnaire. The results of the regression analysis showed that both influencer expertise and content authenticity had a positive effect on brand authenticity. Moreover, brand authenticity had a positive effect on purchase intention and had a mediating effect between purchase intention and content authenticity. The findings are meaningful in that they not only analyze empirical advertising effects of personal media and media contents but also expand the scope of research on authenticity. This study also provides strategic implications for personal media influencers and companies which want to collaborate with influencers.
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Kim, Hun
ERICA 커뮤니케이션&컬처대학 (ERICA 미디어학과)
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