시진핑 3기 중국 대외정책의 지속과 변화: ‘중국특색 대국외교’를 중심으로open accessXi Jinping’s Third-Term Foreign Policy: Continuity and Change in “Major-Power Diplomacy with Chinese Characteristics”
- Other Titles
- Xi Jinping’s Third-Term Foreign Policy: Continuity and Change in “Major-Power Diplomacy with Chinese Characteristics”
- Authors
- 신종호
- Issue Date
- Aug-2024
- Publisher
- 성균관대학교 성균중국연구소
- Keywords
- 시진핑 1인 우위’체제; 외교정책의 중앙집권화; 중국특색 대국외교; 글로벌 담론권 강화; 대미‘장기전’태세; Xi Jinping Dominance’ System; Centralization of Foreign Policy; Major-Power Diplomacy with Chinese Characteristics; Strengthening Global Discourse Power; Long-term Stance toward the U.S.
- Citation
- 중국사회과학논총, v.6, no.2, pp 27 - 63
- Pages
- 37
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 중국사회과학논총
- Volume
- 6
- Number
- 2
- Start Page
- 27
- End Page
- 63
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/120378
- DOI
- 10.23192/kjcss.2024.6.2.002
- ISSN
- 2671-4035
- Abstract
- 이 글은 시진핑 3기 지도부 구성이 중국 대외정책의 지속과 변화에 어떻게영향을 미치는지를‘중국특색 대국외교’담론을 중심으로 고찰한다. 시진핑 3기‘시진핑1인 우위’체제의 확립은 중국 대외정책의 중앙집권화 및 이념화 경향성을 강화할 것이며, 특히 시진핑 측근 중용 및 대외정책과 관련된 제도적 정비는 기존‘대국외교’의 정책기조와 방향성이 지속될 가능성을 높여준다. 하지만, 시진핑 3기 지도부는 여전히 중국의힘과 미래에 대한 자신감 을 표명함과 동시에 현 시대를 대내외적 위협에 직면하고 있다고인식하고 있다는 점에서‘중국특색 대국외교’의 변화 및 조정 가능성이 크다. 예를 들어, 중국의 대미‘장기 전’태세가 시진핑 1기와 2기에는 외교안보분야에서 주로 이루어진것에 비해, 시진핑 3기에는 국가적 차원의 모든 분야에서의‘장기전’태세로 확대되었다. 또한 시진핑 1기와 2기 이후 제기된 새로운 국제질서 창출 노력 역시 시진핑 3기에도 지속은되겠지만 중국이 미국을 대체하기에는 매우 오랜 시간이 걸릴 것이라는 것이 주류 담론이는점을 고려할 때, 시진핑 3기‘중국특색 대국외교’는 미국과의 본격적인 전략경쟁보다는주요 강대국관계의 조정과 글로벌 담론권 강화 및 글로벌사우스로 대표되는 개발도상국과의 협력 등을 강조하는 방향으로 변화 내지 조정을 모색할 가능성이 높다.
This article examines how the composition of Xi Jinping’s third-term leadership affects the continuity and change of China’s foreign policy, focusing on “Major-Power Diplomacy with Chinese Characteristics.” The analysis reveals that the establishment of the “Xi Jinping Dominance” system in the third-term will strengthen the trend of centralization and ideological orientation in China’s foreign policy. In particular, the appointment of Xi Jinping’s close associates and the institutional adjustments related to foreign policy are likely to sustain the existing policy direction and orientation of “Major-Power Diplomacy.” However, the third-term leadership simultaneously expresses confidence in China’s power and future while recognizing the current era as one marked by internal and external threats. This suggests a high possibility of adjustments and changes in the “Major-Power Diplomacy with Chinese Characteristics.” For instance, while the long-term stance toward the United States was primarily in the domain of diplomatic and security affairs during the first and second terms, it has expanded to encompass all areas at a national level in the third term. Furthermore, efforts to establish a new international order, which emerged after the first and second terms, are expected to continue under the third term, although the prevailing academic discourse suggests that it will take considerable time for China to replace the United States. Considering this, the third-term “Major-Power Diplomacy with Chinese Characteristics” is more likely to seek adjustments or changes emphasizing the recalibration of relations with major powers, strengthening global discourse power, and enhancing cooperation with developing countries represented by the Global South, rather than pursuing full-scale strategic competition with the United States.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES > DEPARTMENT OF CHINESE STUDIES > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.