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암반의 이방성이 터널 굴착에 미치는 영향에 대한 수치해석적 연구A numerical analysis study on the effects of rock mass anisotropy on tunnel excavation

Other Titles
A numerical analysis study on the effects of rock mass anisotropy on tunnel excavation
Authors
윤지석신상혁김한얼유한규
Issue Date
Jul-2024
Publisher
사단법인 한국터널지하공간학회
Keywords
이방성 암반; 이방성 지수; 경사각; 변위; 응력; Anisotropic rock; Anisotropic index; Dip angle; Displacement; Stress
Citation
한국터널지하공간학회 논문집, v.26, no.4, pp 327 - 344
Pages
18
Indexed
KCI
Journal Title
한국터널지하공간학회 논문집
Volume
26
Number
4
Start Page
327
End Page
344
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/120855
ISSN
2233-8292
2287-4747
Abstract
일반적인 터널 설계 및 해석 시 암반을 등방성으로 가정하나, 등방성 조건에서는 재료 특성이 모든 방향에서 균일하므로 터널의 안정성이 높게 평가되는 경향이 있다. 그러나 실제 암반은 절리, 층리, 단층 등 불연속면이 존재하며 방향에 따라 재료의 특성이 다른 이방성 특징을 가진다. 이러한 암반의 이방성은 터널 굴착 시 발생하는 응력 분포에 큰 영향을 미쳐, 불균일한 터널 변형을 유발하고 손상 위험을 증가시키기 때문에 사전에 철저한 분석이 필요하다. 본 연구에서는 암반의 이방성에 따라 굴착 과정에서 발생하는 막장면과 터널이 굴착된 후 수렴된 위치에서 발생하는 변형과 응력 변화에 초점을 두었다. 탄성계수의 비율()에 따른 이방성 지수()와 경사각을 변수로 선정하여 3차원 수치해석을 수행하였다. 결과적으로 이방성 지수가 증가할수록 터널에서 발생하는 변위가 증가하고 응력집중 현상이 크게 발생하였으며, 경사면이 터널과 접하는 부분에서 최대 변위가 발생하고 전단응력이 가장 크게 발생하는 것을 확인하였다.
In general tunnel design and analysis, rock masses are often assumed to be isotropic. Under isotropic conditions, material properties are uniform in all directions, leading to a higher evaluation of tunnel stability. However, actual rock masses exhibit anisotropic characteristics due to discontinuities such as joints, bedding planes, and faults, which cause material properties to vary with direction. This anisotropy significantly affects the stress distribution during tunnel excavation, leading to non-uniform deformation and increased risk of damage. Therefore, thorough pre-analysis is essential. This study analyzes the displacement and stress changes occurring during tunnel excavation based on rock anisotropy. A three-dimensional numerical analysis was performed, selecting anisotropy index and dip angles as variables. The results showed that as the anisotropy index increased, the displacement in the tunnel increased, and stress concentration became more pronounced. The maximum displacement and shear stress were observed where the dip planes met the tunnel.
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES > DEPARTMENT OF CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING > 1. Journal Articles

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Yoo, Han Kyu
ERICA 공학대학 (DEPARTMENT OF CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING)
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