게이미피케이션 메커니즘을 적용한 유튜브 콘텐츠 시청 경험 연구: ‘지구마불 세계여행 시즌1’을 중심으로A Study on the Experience of Watching YouTube Content with Gamification Mechanisms: Focusing on 〈World Dice Tour 1〉
- Other Titles
- A Study on the Experience of Watching YouTube Content with Gamification Mechanisms: Focusing on 〈World Dice Tour 1〉
- Authors
- 이진
- Issue Date
- Mar-2025
- Publisher
- 한국콘텐츠학회
- Keywords
- 유튜브 콘텐츠 이 키워드로 연구동향 분석 이 키워드로 논문 검색; 게이미피케이션; 시청자 참여; 플랫폼 YouTube Content; Gamification; Viewer Participation; Platform
- Citation
- 한국콘텐츠학회 논문지, v.25, no.3, pp 134 - 147
- Pages
- 14
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국콘텐츠학회 논문지
- Volume
- 25
- Number
- 3
- Start Page
- 134
- End Page
- 147
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125119
- DOI
- 10.5392/JKCA.2025.25.03.134
- ISSN
- 1598-4877
2508-6723
- Abstract
- 시청자 참여를 유도하는 TV 프로그램 기획은 레거시 미디어에서부터 꾸준히 존재해 왔다. 디지털미디어의 시대가 당도하자 레거시 미디어의 제작자, 창작자들은 YouTube로 주 무대를 이전하기 시작했다. 이들은 디지털미디어 환경 내에서 TV의 시대보다 진화된 수준의 시청자 참여가 가능함을 직감하지만, YouTube 시청자의 니즈를 공략하는 것에는 어려움을 표하고 있다.
영상 콘텐츠에의 시청자 참여 형식은 비게임 환경에 게임 메커니즘을 적용하는 ‘게이미피케이션’으로 설명된다. 본 연구는 동기부여, 경쟁, 관계의 게임 요소가 적용된 YouTube 콘텐츠에서 시청자 참여에 영향을 끼치는 주요 요인을 밝혀내고자 하였다. 연구 대상물로 ‘지구마불 세계여행 시즌1’을 선정, 시청자들을 대상으로 QoE 게임 경험 평가 도구에서 추출한 설문 조사를 실시하였다. 수집된 데이터로 탐색적 요인분석을 실시한 결과 총 4가지 요인이 유효한 결과로 도출되었다. 각 요인을 플랫폼 요인, 관계 요인, 피드백 요인, 관심 요인으로 명명하였으며 가장 주요한 요인은 플랫폼 요인으로 분석된다.
TV programming to engage viewers has been around since legacy media. With the advent of digital media, creators and producers of legacy media have begun to shift their center stage to YouTube. They recognize that digital media allows for a more advanced level of viewer participation than the TV era, but they are finding it challenging to target the needs of YouTube viewers.
This form of viewer participation in video content is described as “gamification,” the application of game mechanics to a non-game environment. This study aims to identify the key factors that influence viewer participation in YouTube content with game elements of motivation, competition, and relatedness. We selected <World Dice Tour 1> as a YouTube content for this study, and conducted a survey of viewers extracted from the QoE questionnaire. An Exploratory Factor Analysis was conducted on the survey results, and a total of four factors were found to be valid. Each of these factors are named Platform Factor, Relatedness Factor, Feedback Factor, and Interest Factor, and the most important one is analyzed as Platform Factor.
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