유튜브 게임 방송에 나타난 시청자 참여형 콘텐츠의 유형 연구 : <마인크래프트>를 중심으로
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 강윤정 | - |
dc.contributor.author | 박기수 | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-21T00:30:36Z | - |
dc.date.available | 2025-05-21T00:30:36Z | - |
dc.date.issued | 2024-12 | - |
dc.identifier.issn | 1598-4540 | - |
dc.identifier.issn | 2287-8211 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125303 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 유튜브 게임방송에 나타난 시청자 참여형 콘텐츠를 5개의 유형으로 분류하고, 3P 모델을 통해 시청자와 스트리머의 정체성과 관계를 분석하였다. 결과적으로 시청자 제작-스트리머 제작 유형에서는 시청자와 스트리머의 공동 창작물이 생성되었고, 시청자 제작-스트리머방송 진행 유형은 시청자와 스트리머의 개별적 콘텐츠 생산성 강화, 시청자 제작-스트리머 게임 플레이 참여 유형은 시청자와 스트리머의 전도된 역할 플레이, 시청자 게임 플레이-스트리머 제작/진행 유형에선 스트리머의 정보량 조절을 통한 예측불가능성이 강화되었고 시청자 게임 플레이-스트리머 게임 플레이 유형에선 매직 서클의 경계 완화를 통한 평등한 플레이가 나타났다. | - |
dc.description.abstract | This study categorizes viewer-participation content in Youtube game broadcasting into five types and analyzes the identities and relationships between viewers and streamers through the 3P model. The findings are as follows: In the Viewer Created-Streamer Created type, collaborative creations were produced between viewers and streamers. The Viewer Created-Streamer-Broadcasting type enhanced the individual content productivity of viewers and streamers. The Viewer Created-Streamer GamePlay Participation type involved role reversals between viewers and streamers. The Viewer GamePlay-Streamer Created/Broadcasting type strengthened unpredictability through the streamers’ control of information. Lastly, the Viewer GamePlay-Streamer GamePlay type promoted equal participation by relaxing the boundaries of the ‘magic circle'. | - |
dc.format.extent | 14 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 한국게임학회 | - |
dc.title | 유튜브 게임 방송에 나타난 시청자 참여형 콘텐츠의 유형 연구 : <마인크래프트>를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | A Study on Types of Viewer Participation Content in Youtube Game Broadcasting : Focusing on Minecraft | - |
dc.type | Article | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.identifier.doi | 10.7583/JKGS.2024.24.6.95 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 한국게임학회 논문지, v.24, no.6, pp 95 - 108 | - |
dc.citation.title | 한국게임학회 논문지 | - |
dc.citation.volume | 24 | - |
dc.citation.number | 6 | - |
dc.citation.startPage | 95 | - |
dc.citation.endPage | 108 | - |
dc.identifier.kciid | ART003147647 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
dc.subject.keywordAuthor | 게임 방송 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 시청자 참여형콘텐츠 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 3P 모델 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Game Broadcasting | - |
dc.subject.keywordAuthor | Viewer Participation Contents | - |
dc.subject.keywordAuthor | 3P Model | - |
dc.identifier.url | https://www.dbpia.co.kr/pdf/pdfView.do?nodeId=NODE12020094&googleIPSandBox=false&mark=0&minRead=15&ipRange=false&b2cLoginYN=false&icstClss=010000&isPDFSizeAllowed=true&accessgl=Y&language=ko_KR&hasTopBanner=true | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
55 Hanyangdeahak-ro, Sangnok-gu, Ansan, Gyeonggi-do, 15588, Korea+82-31-400-4269 sweetbrain@hanyang.ac.kr
COPYRIGHT © 2021 HANYANG UNIVERSITY. ALL RIGHTS RESERVED.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.