아이돌 협업이 애니메이션 향유층 확대에 미치는 영향 윈터와 ˂사랑의 하츄핑˃? 사례를 중심으로The Impact of Idol Collaboration on Expanding the Audience for Animated Content A Case Study of Winter and <Heartsping: Teenieping of Love>
- Other Titles
- The Impact of Idol Collaboration on Expanding the Audience for Animated Content A Case Study of Winter and <Heartsping: Teenieping of Love>
- Authors
- 김치호
- Issue Date
- Mar-2025
- Publisher
- 한국애니메이션학회
- Keywords
- 아이돌; 컬래버레이션; 애니메이션; 향유자; 팬덤 idol; collaboration; animation; audience; fandom
- Citation
- 애니메이션연구, v.21, no.1, pp 85 - 111
- Pages
- 27
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 애니메이션연구
- Volume
- 21
- Number
- 1
- Start Page
- 85
- End Page
- 111
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125363
- DOI
- 10.51467/ASKO.2025.3.21.1.85
- ISSN
- 17388627
- Abstract
- 본 연구는 아이돌과 애니메이션의 협업이 애니메이션 콘텐츠 향유층 확대에 미치는 영향을 분석하기 위해K-pop 아이돌 걸그룹 에스파(aespa)의 멤버 윈터와 애니메이션 영화 <사랑의 하츄핑> OST 협업 사례를 중심으로 수행했다. <사랑의 하츄핑>은 <캐치! 티니핑> 시리즈의 극장판 애니메이션으로, 주요 타깃은어린이 관객이었으나 윈터의 참여를 통해 청소년부터 성인층으로까지 향유층 확장이 이루어졌고, 관련 콘텐츠소비가 증가했다. 본 연구는 특히 K-pop 아이돌의 팬덤 파워와 인지도가 애니메이션 향유층 확대에 미치는 영향을 규명하고자 했다. 이에 따라 아이돌 협업이 연령대에 따른 향유층 확대와 콘텐츠 소비에 어떻게 기여하는지를 분석한다. 연구 방법으로는 설문 조사를 통해 협업 인지 여부와 콘텐츠 인지도, 연령대별 향유 의향 및 소비 유입 정도를 측정하고, 구조방정식 모형(SEM)을 활용해 아이돌 협업이 콘텐츠 인지도를 매개로 <사랑의 하츄핑> 향유층 확대 및 소비 유입에 미치는 직간접 효과를 분석했다. 특히 연령대별로 협업 효과가 다르게 나타나는지를 검증하고, 협업 콘텐츠가 향유층 확대에 미치는 영향을 정량적으로 평가했다.
연구 결과, 윈터의 OST 협업이 <사랑의 하츄핑>의 인지도를 높이고 청소년과 성인을 포함한 신규 향유층 확보및 콘텐츠 소비 증가에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 아이돌과 애니메이션 협업이 향유자 연령대 확대와 콘텐츠 소비 촉진의 중요한 전략적 도구가 될 수 있음을 시사한다.
This study examines the impact of collaboration between idols and animation on expanding the audience base for animated content, focusing on the case of Winter, a member of the K-pop idol girl group aespa and her collaboration on the original soundtrack(OST) of the animated film <Heartsping: Teenieping of Love>. <Heartsping: Teenieping of Love> is an animated film from the <Catch! Teenieping> series, which originally targeted young children. However, Winter’s participation in the OST contributed to a broader audience reach, extending to teenagers and adults, and increasing related content consumption. This study particularly aims to explore how the fandom power and recognition of K-pop idols influence audience expansion for animation. Accordingly, it examines how idol collaborations contribute to broadening the age range of the audience and stimulating content consumption. To investigate this, a survey was conducted to measure awareness of the collaboration, recognition of the content, audience interest across different age groups, and consumption patterns. Structural Equation Modeling(SEM) was employed to analyze the direct and indirect effects of idol collaborations on audience expansion and content engagement, with content recognition as a mediating factor. The findings reveal that Winter’s OST collaboration significantly enhanced recognition of <Heartsping: Teenieping of Love> and contributed to attracting new viewers, including teenagers and adults, leading to increased content consumption. The study also examines whether the impact of collaboration varies by age group and quantitatively evaluates its role in audience expansion. These research findings suggest that collaborations between idols and animation can serve as a crucial strategic tool for expanding audience demographics and promoting content consumption.
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