20대 중국인의 AI 뉴스 앵커 이용 특성에 영향을 미치는 요인 연구Determinants of Influencing the Use of AI News Anchors among Chinese in Their Twenties
- Other Titles
- Determinants of Influencing the Use of AI News Anchors among Chinese in Their Twenties
- Authors
- 전범수
- Issue Date
- May-2025
- Publisher
- 한국소통학회
- Keywords
- AI 뉴스 앵커; 기술 수용모델; 준사회적 상호작용; 태도; 만족; 지속적 이용의도 AI News Anchor; Technology Acceptance Model; Para-Social Interaction; Attitude; Satisfaction; Intention to Use
- Citation
- 한국소통학보, v.24, no.2, pp 355 - 388
- Pages
- 34
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국소통학보
- Volume
- 24
- Number
- 2
- Start Page
- 355
- End Page
- 388
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125494
- ISSN
- 1598-7752
2635-6309
- Abstract
- 이 연구는 기술수용모형(TAM)과 준사회적 상호작용 이론(PSI)을 바탕으로 20대중국인을 대상으로 AI 뉴스 앵커 사용자의 태도, 만족 및 지속적 이용 의도에 미치는영향 요인을 살펴보기 위한 것이다. 20대 중국인을 대상으로 한 설문조사는 중국 온라인 설문 플랫폼 ‘so jump’를 활용하여 수집했으며 총 477부의 자료를 분석에 활용하였다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지된 유용성이나 인지된 용이성 변수 모두이용자 태도에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 준사회적 상호작용의 세 가지요인, 즉 정서적 상호작용, 인지적 상호작용, 행위적 상호작용은 모두 이용자 만족에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 이용자 태도는 이용자 만족에유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, AI 뉴스 앵커에 대한 응답자태도는 지속적 이용 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 이용자 만족 또한 지속적 이용 의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다. 이 같은 결과를 통해 20대 중국인의AI 뉴스 앵커 이용 만족이나 지속적 의도에 기술 수용요인이나 준사회적 상호작용 요인 모두 유의미한 변수라는 것을 확인할 수 있다.
This study examines the factors influencing attitudes, satisfaction, and continuous usage intention of AI news anchors among young Chinese people based on the Technology Acceptance Model (TAM) and the theory of quasi-social interaction. The results show that both perceived usefulness and perceived ease of use, which are key variables of the TAM, have a significant positive effect on attitude. This suggests that the technical usefulness and convenience of AI news anchors play a meaningful role in shaping user attitudes. Next, emotional, cognitive, and behavioral interaction factors of quasi-social interaction all have a significant impact on user satisfaction. This can be understood as the virtual relationship between AI news anchors and users having a positive impact on user satisfaction. Finally, attitude has a positive effect on user satisfaction and continuous usage intention of AI news anchors, while user satisfaction also emerges as a significant factor affecting continuous usage intention.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.