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컬래버레이션이 영화 관람 의도에 미치는 영향 -다니엘의 「인어공주」 OST 사례에서 팬덤의 매개효과-Influence of Collaboration on Movie Viewing Intentions: Fandom’s Role in Danielle’s ‘The Little Mermaid’ OST. 한국언어문화

Other Titles
Influence of Collaboration on Movie Viewing Intentions: Fandom’s Role in Danielle’s ‘The Little Mermaid’ OST. 한국언어문화
Authors
김치호
Issue Date
Dec-2024
Publisher
한국언어문화학회
Keywords
컬래버레이션; 팬덤; 아이돌; 영화음악; 소비자행동 Collaboration; Fandom; Idol; Film Music; Consumer Behaviour
Citation
한국언어문화, no.85, pp 299 - 338
Pages
40
Indexed
KCI
Journal Title
한국언어문화
Number
85
Start Page
299
End Page
338
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125525
ISSN
1598-1576
2733-8762
Abstract
본고는 케이팝 아이돌 다니엘이 부른 월트디즈니 영화 「인어공주」 한국어 OST 「저곳으로」 사례를 통해 다니엘의 OST 뮤직비디오 시청이 영화 관람으로 확장되는 현상을 탐구하고, 컬래버레이션 콘텐츠가 영화 관람 의도에 미치는 영향을 분석한다. 특히, 팬덤의 매개효과가 이러한 과정에서 어떤 역할을 하는지를 규명한다. 연구를 위해 양적 연구 방법론을 사용하였으며, 설문조사를 통해 데이터를 수집하였다. 설문조사는 다니엘의 「인어공주」 OST에 대한 시청자들의 인식 및 반응과 영화 관람 여부를 중심으로 진행하였으며, 수집한 데이터를 회귀분석하여 컬래버레이션 콘텐츠가 영화 관람 의도에 미치는 영향을 측정하였다. 분석 결과, 다니엘의 「인어공주」 OST가 영화 관람 의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 영화에 관심을 가지게 되는 데 있어 컬래버레이션 콘텐츠의 역할이 중요하게 작용함을 확인하였다. 특히 팬덤의 매개효과가 존재할 때 관객 유입이 증폭함을 확인하였는데, 팬덤은 컬래버레이션 콘텐츠의 영향을 강화하여 더 많은 관객 유입을 유도하는 데 중요한 역할을 하였다. 본 연구는 케이팝 아이돌과 영화 간의 협업이 영화 관람 의도 및 영화 소비에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 검증하였으며, 향후 다양한 엔터테인먼트 산업 간의 협업 전략 수립에 중요한 시사점을 제공한다.
This paper examines how watching the OST music video by K-pop idol Danielle, who performed the Korean version of “Part of Your World” for Disney’s The Little Mermaid, influences viewers to watch the movie itself. It also analyses the impact of collaborative content on audiences’ intentions to view the film. In particular, the study identifies the mediating role of fandom in this process. A quantitative research methodology was used, with data collected through a survey. The survey examined viewers’ perceptions and reactions to Danielle’s The Little Mermaid Original Soundtrack and whether it influenced them to watch the movie. The collected data was analysed using regression analysis to assess the impact of collaborative content on movie viewing intentions. The results indicate that Danielle’s soundtrack significantly influences the intent to watch the movie, underscoring the importance of collaboration content in generating audience interest. Notably, the findings show that audience engagement increases with the mediating effect of fandom, which plays a crucial role in amplifying the influence of collaborative content to attract a larger audience. This study confirms that collaborations between K-pop idols and films positively affect movie viewing intentions and overall movie consumption, offering valuable insights for future collaboration strategies across entertainment industries.
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ERICA 커뮤니케이션&컬처대학 (ERICA 문화콘텐츠학과)
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