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영화 마케팅 채널로서의 틱톡(抖音) 플랫폼의 효용성 연구open accessAnalyzing TikTok’s Effectiveness as a Marketing Channel for Films

Other Titles
Analyzing TikTok’s Effectiveness as a Marketing Channel for Films
Authors
김영재
Issue Date
Sep-2024
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
SICAS 모델; 틱톡 플랫폼; 영화 마케팅; 소셜 미디어 마케팅 SICAS Model; TikTok Platform; Film Marketing; Social Media Marketing
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.24, no.9, pp 185 - 197
Pages
13
Indexed
KCI
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
24
Number
9
Start Page
185
End Page
197
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125544
DOI
10.5392/JKCA.2024.24.09.185
ISSN
1598-4877
2508-6723
Abstract
본 연구는 소비자 행동모델을 기반으로 영화 마케팅 채널로서의 틱톡 플랫폼의 효용성을 분석하였다. 디지털 기술, 모바일 디바이스 마케팅 및 소셜 미디어 마케팅이 급속히 발전함에 따라 소비자 행동도 변화하고 있으며, SICAS 모델은 감각(Sense), 흥미 및 상호작용(Interest & Interactive), 연결 및 커뮤니케이션(Connect & Communication), 행동(Action), 공유(Share)로 소비자행동을 이해한다는 점에서 소셜 전자상거래 플랫폼에 적합한 소비자 행동 모델이라고 할 수 있다. 영화 마케팅 채널로서의 틱톡 플랫폼은 첫째, 영화 공식 계정을 통해 콘텐츠의 다중 접점을 제공함으로써 사용자가 영화 이미지를 인지하도록 하고, 둘째, 음악의 경험을 강화하고 감정 공명을 통해 사용자의 영화에 대한 흥미를 증진시키며, 셋째, 핫토픽 순위 및 라이브 방송 등 다양한 소통의 장을 통해 사용자와의 효과적인 소통을 실현하고, 넷째, 티켓 구매 링크를 추가함으로써 사용자의 구매 행위를 유도한다. 마지막으로 조작이 간단하고 보상과 결합하여 시청 경험 공유를 촉진한다는 점에서 효과적인 영화 마케팅 채널로서의 기능을 수행하고 있다.
This study analyzed the effectiveness of TikTok as a movie marketing channel based on a consumer behavior model. With the rapid development of digital technology, mobile device marketing, and social media marketing, consumer behaviors have evolved significantly. The SICAS model—comprising Sense, Interest & Interactive, Connect & Communication, Action, and Share—understands consumer behavior in a manner suited for social e-commerce platforms. TikTok, as a film marketing channel, offers multiple advantages: Providing multiple touchpoints through official movie accounts enables users to perceive the movie's image; strengthening the music experience and emotional resonance enhances users' interest in the movie; effective communication with users is achieved through various venues such as TikTok's trending topics and live broadcasts; adding ticket purchase links induces user purchasing behavior; and combining simple operations with rewards promotes the sharing of viewing experiences, making TikTok an effective movie marketing channel.
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