Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학 Environment-Social-Governance(ESG) 활동 참여에 대한 영향 요인 탐색: ESG 커뮤니케이션 특성에 대한 인식, ESG 활동에 대한 인식, 대학-학생 관계성을 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author한미정-
dc.date.accessioned2025-07-30T06:30:28Z-
dc.date.available2025-07-30T06:30:28Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.issn12278181-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/126238-
dc.description.abstract본 연구는 최근 중요한 사회적 이슈로 부각된 ESG에 초점을 맞추어, 대학의 ESG관련 커뮤니케이션의 특성(구체성, 신뢰성, 적합성)이 대학 ESG 캠페인 참여의도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고, 이 과정에서 학생들의 대학 ESG 활동에 대한 인식 및 대학-학생 관계성이 매개적 역할을 검토하였다. 전국 4년제 대학생 400명을 대상으로 온라인 설문을 실시한 결과, 첫째, ESG 커뮤니케이션 특성 중 구체성과 신뢰성은 ESG 캠페인 참여의도에 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 구체성, 신뢰성, 적합성은 모두 대학-학생 관계성에 유의미한 정의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 구체성과 신뢰성은 대학의 ESG 활동에 대한 인식에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 대학 ESG에 대한 인식과 대학-학생 관계성은 ESG 캠페인 참여의도에 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 마지막으로, ESG관련 커뮤니케이션 특성과 참여의도 간의 대학 ESG에 대한 인식과 대학-학생 관계성의 매개효과를 검토한 결과, 대학 ESG 활동에 대한 인식은 구체성 및 신뢰성과 ESG 캠페인 참여의도 간에 부분 매개효과를 보였으며, 대학-학생 관계성 또한 구체성 및 신뢰성과 참여의도 간에 부분 매개를 보이는 것으로 나타났다. 특히, 대학-학생 관계성 변인은 ESG관련 커뮤니케이션 특성의 적합성과 ESG 캠페인 참여의도 관계에서 완전 매개를 보였다. 본 연구는 이러한 분석 결과를 바탕으로 대학의 커뮤니케이션 실무자가 ESG 관련 소통 전략 수립및 콘텐츠 기획 시 활용할 수 있는 시사점을 제공하였다.-
dc.description.abstractThis study focuses on ESG (Environmental, Social, and Governance), which has recently emerged as a significant social issue, and empirically analyzes the effects of the characteristics of university ESG-related communication (specificity, credibility, and relevance) on students’ intentions to participate in university ESG campaigns. Additionally, the study examines the mediating roles of students’ perceptions of university ESG activities and the university-student relationship in this process. An online survey was conducted with 400 students from four-year universities nationwide. The results revealed, first, that among the characteristics of ESG communication, specificity and credibility had significant positive effects on the intention to participate in ESG campaigns. Second, specificity, credibility, and relevance all had significant positive effects on the university-student relationship. Third, specificity and credibility positively influenced perceptions of university ESG activities, and both perceptions of university ESG and the university-student relationship had significant positive effects on the intention to participate in ESG campaigns. Finally, the mediating effects of perceptions of university ESG and the university-student relationship were examined in the relationship between ESG communication characteristics and participation intention. The results showed that perceptions of university ESG activities partially mediated the relationships between specificity, credibility, and intention to participatein ESG campaigns, while the university-student relationship also partially mediated the relationships between specificity, credibility, and participation intention. Notably, the university-student relationship fully mediated the relationship between the relevance of ESG-related communication and intention to participate in ESG campaigns. Based on these findings, this study provides practical implications for university communication practitioners in developing ESG-related communication strategies and content planning.-
dc.format.extent40-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국광고홍보학회-
dc.title대학 Environment-Social-Governance(ESG) 활동 참여에 대한 영향 요인 탐색: ESG 커뮤니케이션 특성에 대한 인식, ESG 활동에 대한 인식, 대학-학생 관계성을 중심으로-
dc.title.alternativeCollege ESG Communication Characteristics and ESG Campaign Participation: Focusing on the Mediating role of University-Student Relationships and Perceptions of ESG Activities-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.doi10.16914/ar.2025.145.5-
dc.identifier.bibliographicCitation광고연구, no.145, pp 112 - 151-
dc.citation.title광고연구-
dc.citation.number145-
dc.citation.startPage112-
dc.citation.endPage151-
dc.type.docType정기 학술지(Review)-
dc.identifier.kciidART003226335-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorESG 커뮤니케이션 ∙대학 ESG ∙대학-학생 관계성 ∙ ESG활동에 대한 인식 ∙ESG 캠페인 참여의도 Characteristics of ESG communication ∙University ESG campaigns ∙ University-Student relationships ∙Awareness of ESG activities ∙Intention to participate in ESG campaigns-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE12287907&language=ko_KR&hasTopBanner=true-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Han, Mie jeong photo

Han, Mie jeong
ERICA 커뮤니케이션&컬처대학 (ERICA 광고홍보학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE