중국어 초학자의 중국관련 전공 교육과정 경험에 대한 질적사례연구About the Experience of Learners Applying for a Course Related to China without Chinese Learning Experience
- Other Titles
- About the Experience of Learners Applying for a Course Related to China without Chinese Learning Experience
- Authors
- 한희창
- Issue Date
- Aug-2016
- Publisher
- 한국중국언어학회
- Keywords
- Chinese Education; Chinese Language and Literature Major; Qualitative research; Interview; Transcripts; 중국어 교육; 중국관련 전공; 질적연구; 심층인터뷰; 녹취록 분석
- Citation
- 중국언어연구, no.65, pp 333 - 362
- Pages
- 30
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 중국언어연구
- Number
- 65
- Start Page
- 333
- End Page
- 362
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/15094
- ISSN
- 1229-554X
2733-4597
- Abstract
- 최근 중국어를 배우는 한국인이 매우 많아지면서 국내 대학의 중국관련 전공 학생들 중에도 많은 학생들이 중국어 학습경험이 있으며, 이미 상당한 수준의 중국어를 구사하는 학생들도 적지 않다. 그러나 중국어 학습경험 없이 중국관련 학과에 입학한 학생들도 여전히 존재한다. 본 연구는 질적 연구방법으로 그들이 어떤 경험을 겪어왔는지 알아보고자 한다.
연구기법으로는 심층 인터뷰 기법을 활용하였고, 총 5개 그룹 22명의 학습자가 연구참여자로서 인터뷰에 응했으며, 인터뷰 내용은 비디오 카메라와 녹음 기를 활용하여 녹화 및 녹음하여 녹취록을 작성한 후 분석하였다. 분석결과 중국어 학습 경험 없이 중국 관련학과에 입학한 학습자들은 크게 세 단계 과정을 거친다고 볼 수 있었는데, 먼저 중국어 학습을 시작함에 있어 그들의 학습동기는 매우 낮았으며, 학습이 시작된 후 언어적 환경적으로 어려움을 겪게 되고, 최종적으로 이를 극복하고 만족을 느끼거나 극복하지 못해 아쉬움을 느끼는 과정을 거치고 있었다.
필자는 본 연구를 통해 이들의 경험과정을 관찰 분석함으로써 보다 더 그들을 이해하고 제도적으로나 교수법적으로 보완될 부분이 무엇인가에 돌아보고자 한다.
最近學習漢語的韓國人日益增多,因此在韓國大學里攻讀中國相關專業的學生當中也有?多已學過漢語的學生,其中不少學生已經達到了高級水平。但仍然存在未曾學過漢語的學生。本硏究要以定性硏究方法去了解那些零級開始的中國相關專業的學生經歷了什?樣的過程。主要硏究方法爲深層采訪, 共有五個小組二十二名學生接受了采訪。所有的采訪內容都制成了錄像以及錄音,將該錄音抄寫成錄音記錄幷對其進行了分析。据分析結果我們可以得知他們在學習過程中會經歷三個階段:第一、具有非常消極的學習動机;第二、容易遇到各種困難;第三、最終因成功克服困難或无法克服困難而感到滿意或者遺憾。我們希望通過觀察他們的一系列經驗,思考現有的各種敎學情況與對策方案。
Recently, as many Koreans try to learn the Chinese language, university students whose major are related to China have an experience to learn Chinese language and some students already make full use of the considerable level of Chinese. However, there still exist even students who have enrolled in the China-related departments without Chinese learning experience. In this study, I want to know what kinds of experiences they have through the qualitative research. As a research method, I took advantage of the depth interview technique, 22 learners of five groups took part in the interview as research participants, the contents of the interview was recorded through the video cameras and recorders, I analyzed it after creating a recording record. As a result of the analysis, learners in the China-related departments with no Chinese learning experience have gone through a large three-step procedure. First, they had low learning motivation to start a Chinese learning. After learning has been started, they experienced linguistic and environmental difficulties. Finally, they felt satisfaction when they overcame those difficulties, or they felt inconvenience when they failed to overcome those things. Through this study, I want to understand them by observing and analyzing the process of their learning experience and try to find out what kinds of parts we should improve through education system or teaching methodology.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES > DEPARTMENT OF CHINESE STUDIES > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.