Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

“선한 행위를 통한 일의 의미 발견”: 지각된 기업의 사회적 책임이 일의 의미를 매개로 조직 동일시에 미치는 영향“Finding Meaning of Work Through a Good Action”: The Mediation Effect of Meaning of Work between Perceived Corporate Social Responsibility and Organizational Identification

Other Titles
“Finding Meaning of Work Through a Good Action”: The Mediation Effect of Meaning of Work between Perceived Corporate Social Responsibility and Organizational Identification
Authors
김병직지원구전상길
Issue Date
Aug-2015
Publisher
한국산업및조직심리학회
Keywords
Perceived Corporate Social Responsibility; Meaning of Work; Organizational Identification; Structural Equation Modeling; Longitudinal Research Design; 지각된 기업의 사회적 책임; 일의 의미; 조직 동일시; 매개 모형; 구조 방정식
Citation
한국심리학회지: 산업 및 조직, v.28, no.3, pp.411 - 436
Indexed
KCI
Journal Title
한국심리학회지: 산업 및 조직
Volume
28
Number
3
Start Page
411
End Page
436
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/19746
DOI
10.24230/ksiop.28.3.201508.411
ISSN
1229-0696
Abstract
본 연구에서는 구성원들이 지각하는 기업의 사회적 책임 수행이 조직 내 구성원들에게 긍정적인 영향을 미침을 검증하였다. 이를 통해 기업의 사회적 책임 수행이 단순히 기업의 ‘의무’에 그치는 것이 아니라, ‘구성원들의 조직에 대한 긍정적 인식 증진’이라는 적극적인 ‘투자’가 될 수 있음을 밝히고자 하였다. 이를 경험적으로 뒷받침하고자 11843명의 직장인을 대상으로 세 시점에 걸친 자료를 수집하였다. 구체적으로, 본 연구에서는 구성원들이 지각하는 기업의 사회적 책임 수행 정도가 높아질수록 그들은 더 큰 일의 의미를 느끼게 되고, 결국 이를 통해 그들의 조직 동일시가 향상됨을 검증하였다. 이를 위해 구조방정식 기법을 적용하여 각 변인들 간의 통합적 관계 모형을 설정하고 그 적합도를 확인하였다. 상관 분석 결과, 구성원들이 지각하는 기업의 사회적 책임은 일의 의미, 조직 동일시 등과 유의한 상관이 있었다. 구조 모형 분석 결과 지각된 기업의 사회적 책임은 일의 의미를 매개로, 조직 동일시를 향상시켰다. 위의 결과를 중심으로 본 연구의 함의와 한계점 등을 논의하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS > DIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher JEON, SANG GIL photo

JEON, SANG GIL
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS (DIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE