Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

문화예술교육 참여자의 교육성과 평가가 교육만족에 미치는 영향Association between Outcome Evaluation and Satisfaction of Culture and Art Education

Other Titles
Association between Outcome Evaluation and Satisfaction of Culture and Art Education
Authors
윤니나박조원
Issue Date
Jun-2015
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
문화예술교육; 교육성과 평가; 교육만족; Culture and Art Education; Education Outcome Evaluation; Education Satisfaction
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.15, no.6, pp.597 - 605
Indexed
KCI
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
15
Number
6
Start Page
597
End Page
605
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/19785
DOI
10.5392/JKCA.2015.15.06.597
ISSN
1598-4877
Abstract
이 연구에서는 정부 지원 사회 문화예술교육 중 시민 대상 문화예술교육 프로그램 참가자의 교육성과 평가가 교육만족에 미치는 영향을 알아보기 위해 한국문화예술교육진흥원 설문조사의 원데이터를 2차 분석하였다. 탐색적 요인 분석 결과 교육성과 평가는 교육내용, 교육운영, 교육자원의 3개 요인으로 구성됨이 밝혀졌으며 이들 교육성과 평가요인들은 모두 교육만족에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 과거 문화예술교육 경험 유무, 참여 형태(단독/동반)를 기준으로 나눈 집단별 분석에서는 각 집단별로 요인별 영향력이 상이한 것으로 파악되었다. 분석된 결과를 바탕으로 문화예술교육의 질 제고를 위한 구체적 방안이 논의되었으며 후속 연구를 위한 아이디어가 제시되었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Jo won photo

Park, Jo won
COLLEGE OF COMMUNICATION (DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE