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자동차 실버 외장컬러분석을 통한 감성품질 향상 연구Research of Emotional Quality through the Motor Silver Exterior Color Analysis

Other Titles
Research of Emotional Quality through the Motor Silver Exterior Color Analysis
Authors
이정진이재환
Issue Date
Feb-2014
Publisher
한국색채학회
Keywords
자동차 실버 외장컬러; 휘도(Brilliance); 정 측면 밝기 차이(flip-flop effect); Motor Silver Exterior Color; Brilliance; Flip-Flop Effect
Citation
한국색채학회논문집, v.28, no.1, pp 60 - 69
Pages
10
Indexed
KCI
Journal Title
한국색채학회논문집
Volume
28
Number
1
Start Page
60
End Page
69
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/25080
DOI
10.17289/jkscs.28.1.201402.60
ISSN
1226-6450
Abstract
전 세계적으로 소비자 선호도와 판매가 높은 무채색 외장컬러 중 실버 컬러를 중심으로 유럽 주요 자동차 회사 AUDI, BENZ, BMW, VW등과의 비교 분석 연구를 통한 국내 자동차 회사 KIA, HYUNDAI만의 유니크한 특징을 찾아 디자인 아이덴티티 요소를 부여하고 현재보다 향상된 도장 감성품질을 통해 경쟁력 있는 신규 실버 컬러를 제안하고자 한다. 이에 본 연구에서는 일반 소비자와 색채 전문가 집단을 대상으로 각 회사마다 적용하고 있는 실버 컬러에 대해 시각적으로 느껴지는 색채 특징과 이미지를 감성 어휘로 추출하고 분류하였다. 또한, 실버 메탈릭 금속 질감의 주요 영향 인자에 대해 알아보고, 측정 데이터를 활용하여 알루미늄 메탈 입자 형상과 크기, 휘도(Brilliance), 정 측면 밝기 차이(Flip-Flop effect)효과를 비교 분석을 하였다. 정성적 감성 어휘 이미지 분석과 정량적 디테일 입자 분석 연구를 통하여 서로 상관관계를 확인할 수 있었다. 본 연구에서 얻어진 결과를 활용하여 고 감성 금속 질감 구현 방법 및 컬러 방향을 새롭게 제시 한다.
Among the worldwide consumer preferred and high sales recorded achromatic exterior color; especially silver, Korean motor company Kia and Hyundai to find the own unique features and give the design identity through the comparative analysis research of major European motor company such as AUDI, BENZ, BMW, VW etc. We try to propose a new comparable silver color through the improved emotional quality of painting. In this study, general consumer and professional color design groups to target each company to apply for a silver-colored hues feel visually characterized by emotional words and images were extracted and classified. Also, analyzed aluminum metal factor, brilliance, and Flip-Flop effect through the learning major influencing factors of silver metallic texture and using the data base. We could see the detailed correlations through the analysis of emotional words qualitative and qualitative image studies. The results obtained in this study by utilizing high-sensitivity metal texture and color direction of the new implementation are presented.
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COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF INDUSTRIAL DESIGN)
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