Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

글로벌 자동차브랜드 시트커버 디자인 사례 연구A Trend Study on Global Automobile Brands' Car Seat Cover Designs

Other Titles
A Trend Study on Global Automobile Brands' Car Seat Cover Designs
Authors
엄경희김형주
Issue Date
Jul-2013
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
Global Automobile Brands; Seat Cover; Design
Citation
디지털디자인학연구, v.13, no.3, pp 677 - 686
Pages
10
Indexed
KCI
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
13
Number
3
Start Page
677
End Page
686
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/29745
DOI
10.17280/jdd.2013.13.3.065
ISSN
1598-2319
Abstract
현재 전 세계적으로 자동차 산업의 경쟁이 치열해짐에 따라 자동차 시트의 고기능화, 고내구성화, 디자인의 차별화 및 원가절감이 절실히 요구되고 있다. 따라서 본 연구에서는 글로벌 자동차 브랜드의 카시트 사례를 조사· 분석함으로써 자동차 인테리어의 고급화와 브랜드가 갖고 있는 감성과 개성을 가진 카시트개발을 위한 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 연구 범위는 2012년 인터브랜드 브랜드가치 Top 100위 안에 드는 기업으로 독일은 비엠더블유와 폭스바겐, 일본은 도요타와 혼다, 한국은 현대와 기아자동차 브랜드를 선정하여, 문헌과 뉴스, 자동차 정보 사이트를 중심으로 연구· 분석하였다. 그 결과 첫째, 소재는 고급차종의 경우 천연가죽의 비율이 높았고, 천연스웨이드나 ‘알칸타나’ 인조스웨이드 활용도 주목할 만하였다. 천시트의 소재로는 폴리에스테르가 사용되었으며, 조직은 도비, 자카드 플랫직물과 모켓파일직물, 더블라셀 편물이 사용되었고 단가를 낮추거나 친환경적 이미지를 살려주는 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 컬러는 독일의 폭스바겐, 일본의 혼다 한국의 현대와 기아자동차는 Black, 독일의 비엠더블유사와 일본의 도요타는 Gray 색상이 가장 많은 비율을 차지하였다. 셋째, 패턴은 작은 기하학, 자유곡선, 물결문양이 다수 나타났으며, 가죽시트에 Perforation, Embossing, Sawing Line, High Light Color Combination의 적용으로 독창적이고 감각적인 디자인을 선보이고 있음을 알 수 있었다. 위의 분석 결과를 토대로 카시트커버 디자인 개발 방향을 제시함으로써, 국내외 업계와 학계에서 자동차섬유내장재 디자인 개발을 위한 기초자료로 활용되기를 기대한다.
As the competition of automobile industry is getting more fierce all over the world, car seats are more required to have high performance, high durability, differentiated designs and cost reduction. Thus, this study aims to provide data used to develop car seats with emotions and individuality each brand has and automobile interiors’ being gentrified, by investigating cases of global automobile brands’ car seats. As the range of research, this study selected BMW and Volkswagen in Germany, Toyota and Honda in Japan and Hyundai and Kia in Korea as automobile companies belonging to the 2012 Inter-brand Brand Value Top 100, and carried out investigations and analyses mainly on literature, news and automobile information sites. The results of the analysis can be summarized as follows: Firstly, when it comes to materials, high-class automobile car seats showed a high rate of natural leather, and it is noticeable that natural suede or ‘Alkantara’ and artificial suede are used a lot for car seats. As materials of cloth seats, polyester is mostly used, and as car seat tissues, dobby and jaccard flat fabrics, moquette pile fabric and double Raschel knitwork are used a lot, and it was found that they are effective on lowering costs or putting emphasis on eco-friendly images. Secondly, Volkswagen in Germany, Honda in Japan and Hyundai and Kia in Korea showed black most, while BMW in Germany and Toyota in Japan showed gray most in color. Thirdly, small geometric patterns, free curves and wave patterns were most found as car seat patterns, and especially for leather seats, creative and sensuous designs were most found with perforation, embossing sawing line and high light color combination applied. Based on the results of the analysis above, this study attempted to suggest developmental directions for car seat cover designs, and it is expected that the results of this study can be basic data used to develop automobile fabric interior materials in Korean automobile industry and academic circles.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF JEWELRY & FASHION DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Eom, Kyoung hee photo

Eom, Kyoung hee
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF JEWELRY & FASHION DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE