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스포츠웨어 제품디자인에 나타난 콜래보레이션 사례연구A Case study of Collaboration in the Sports wear Product Design

Other Titles
A Case study of Collaboration in the Sports wear Product Design
Authors
엄경희이윤이나
Issue Date
Jan-2012
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
Collaboration; Sportswear; Type of Collaboration
Citation
디지털디자인학연구, v.12, no.1, pp 439 - 448
Pages
10
Indexed
KCI
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
12
Number
1
Start Page
439
End Page
448
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/35833
DOI
10.17280/jdd.2012.12.1.042
ISSN
1598-2319
Abstract
스포츠웨어브랜드의 수가 증가하고 글로벌스포츠웨어 브랜드들의 국내 시장 진입이 많아짐에 따라 스포츠웨어 시장이 세분화, 전문화되면서 소비자의 소비성향은 점점 높은 수준으로 변화되고 있다. 이에 스포츠웨어업체들은 효과적인 판매 증진을 위한 차별화된 마케팅 전략이 요구되는 시점이다. 그러므로 본 연구는 스포츠웨어 제품디자인에 적용된 콜래보레이션 사례를 연구 분석하여 국내스포츠웨어산업의 마케팅전략에 적극 활용되는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구방법은 국내외 문헌 및 인터넷자료를 중심으로 콜래보레이션의 개념과 유형 및 특성을 고찰 분석하였다. 연구범위로는 콜래보레이션의 유형 분류 중 결합 형태에 따른 분류를 선정하여 고찰하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 콜래보레이션이 적용된 스포츠웨어 제품디자인 사례를 4가지 유형으로 분류하여 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 스포츠웨어 동종업체는 스포츠웨어시장 내 새로운 범주의 제품을 개발하고 시장 확대에 효과적이다. 둘째, 스포츠웨어업체와 이종업체의 콜래보레이션은 타 분야 간의 협업으로 소비자들의 관심을 유도하고 효과적인 제품 홍보를 가능하게 한다. 셋째, 스포츠웨어와 아티스트와의 콜래보레이션은 소비기호를 만족시키고 아티스트들은 대중성을 얻을 수 있다. 넷째, 스포츠웨어업체와 셀러브리티와의 콜래보레이션은 셀러브리티의 명성으로 브랜드 이미지를 상승시키고 동시에 셀러브리티의 마니아들을 소비층으로 흡수시킬 수 있다. 따라서 본 연구를 통해 스포츠웨어업체에 콜래보레이션의 유형들을 적용하여 성공적인 제품개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 생각된다. 또한 더 나아가 국내스포츠웨어 틈새시장을 겨냥하여 새로운 분야의 경쟁력 강화에 도움을 줄 수 있을 것이라 사료된다.
The number of sportswear brands has increased and more global sportswear brands have advanced into the Korean market. It has made the sportswear market in Korea become subdivided and professional as well as increased consumption tendency. Therefore, it is needed for sportswear companies to differentiate their marketing strategies to efficiently increase their sales. In this study, collaboration cases applied to sportswear designs are researched to offer the Korean sportswear industry an activation way of its business. As study methods, the literature from Korea and abroad along with internet data was used to find out the concept, type, and feature of collaboration. Among the type of collaboration, the classification divided by the type of combining was chosen to set a scope of the study and the collaborations with sportswear companies, different type of companies, artists, and celebrities were analyzed. Based on these theoretical backgrounds, the cases of sportswear designs that collaboration is applied were divided into four types. The results are as follows. First, collaborating with another sportswear company is effective to develop new products in a new scope and create a new market. Second, collaborating with a different type of company can attract attentions from customers and enables to effectively promote products. Third, the collaboration between sportswear and artists satisfies consumers’ preferences while the artists can gain the public’s attention. Fourth, the collaboration between sportswear companies and celebrities help the companies to improve their brand images through the celebrities’ popularity and can make the celebrities fans become their customers. Thus, if launching products using the type of the collaboration of sportswear companies, this study can be used as a basic data for a successful development of products. Furthermore, it can also help companies to reinforce the competitiveness in a new field targeting a niche market in the Korean sportswear industry.
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Eom, Kyoung hee
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