방송의 소셜 미디어 콘텐츠 활용유형에 관한 탐색적 연구A Study on the Main Types of Social Networking Services by Broadcast Media Organizations
- Other Titles
- A Study on the Main Types of Social Networking Services by Broadcast Media Organizations
- Authors
- 박주연; 전범수
- Issue Date
- Dec-2011
- Publisher
- 인문콘텐츠학회
- Keywords
- 소셜 미디어; 소셜 미디어 콘텐츠; 미디어 콘텐츠; 방송사; 트위터; 페이스북; Social media; Social Media Contents; Media Contents; Broadcasting companies; Twitter; Facebook
- Citation
- 인문콘텐츠, no.23, pp 263 - 285
- Pages
- 23
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 인문콘텐츠
- Number
- 23
- Start Page
- 263
- End Page
- 285
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/38738
- ISSN
- 1975-4469
2671-4469
- Abstract
- 방송의 접근성이나 영향력이 감소하고 있는 디지털 미디어 환경에서 기존 방송사들은 소셜 미디어를 보완 미디어로 활성화시킬 수 있는 전략을 모색하고자 한다.
소셜 미디어는 참여, 개방과 공유의 특성으로 인해 전통적인 콘텐츠 제작과 소비의경계를 무너뜨리고, 방송 콘텐츠 공유를 확산한다는 차원에서 전통적인 방송에게보완 미디어로서의 가능성을 제공하고 있다. 특히 소셜 미디어를 통한 입소문과평가가 전통적인 콘텐츠에 대한 관심과 수요를 증가시키고 있다는 점에서 그 융합의 형태를 주목할 필요가 있다. 이 논문에서는 소셜 미디어가 새로운 미디어 서비스로서 영향력을 확산하고 있는 환경에서 방송이 어떻게 소셜 미디어를 접목하고활용하며 그 전략을 모색하고 있는지 국내외 방송사들의 소셜 미디어 콘텐츠 활용사례를 유형별로 탐색해보았다.
he social media service in Korea is growing very rapidly. This study attempts to outline the current status of social media and analyzes the types of social media contents regarding broadcasting companies, especially broadcasters. Broadcasting companies are eager to develop the strategy of social media contents to maintain their power in the field of new media. Broadcasting companies uses social media as the tool for channel PR, news source and contents platform. But social media contents distribution is still in its early stages due to the lack of clear business models in the broadcasting area. Since social media can connect different resources and broadcasters to make the network a visible entity, it seems that there is an imperative to integrate social media components in the current broadcasting system. To satisfy the audiences’ needs and to maintain the competitive advantages, the media companies should develop new business models and cooperate with other market participants to reduce the barriers in the new media service.
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