Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

심리생리적 운전부하를 고려한 도로설계운전자 특성기준 정립연구A Study on development of Road Design Driver Characteristics based on Physio-Physiological Performance

Other Titles
A Study on development of Road Design Driver Characteristics based on Physio-Physiological Performance
Authors
김주영박민수김정룡장명순
Issue Date
Oct-2011
Publisher
대한교통학회
Keywords
Driver; Human Factor; Biosignal; Beta Wave; Design Driver; Driver; Human Factor; Biosignal; Beta Wave; Design Driver; 운전자; 휴먼팩터; 생체신호; 뇌파; 설계운전자
Citation
대한교통학회지, v.28, no.5, pp.67 - 78
Indexed
KCI
Journal Title
대한교통학회지
Volume
28
Number
5
Start Page
67
End Page
78
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/38804
ISSN
1229-1366
Abstract
본 연구에서는 30명의 피실험자를 대상으로 운전자의 운전부하 특성을 분석하였다. 설계운전자의 심리생리적 특성을 파악하고자 뇌의 후두엽부위 뇌파신호를 이용하여 시뮬레이션 실험과 현장주행 실험을 수행하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 운전자의 생체신호(뇌파)를 이용하여 설계운전자의 특성을 표현할 수 있었다. 둘째, 설계운전자의 운전부하 설명변수로는 베타파 값과 상대에너지 계수 값이 통계적으로 유의하였다. 셋째, 시뮬레이터 주행실험치의 90퍼센타일 범위값이 설계운전자의 특성으로 적정한 것으로 분석되었다. 넷째, 실제 도로주행상황에서, 설계운전자의 최대 각성값은 베타파의 경우 31.72이며, 상대에너지계수 지표의 경우 1.296으로 분석되었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMPUTING > SCHOOL OF MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher KIM, JUNG YONG photo

KIM, JUNG YONG
COLLEGE OF COMPUTING (SCHOOL OF MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE