Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

특목고가 가계의 사교육비 지출에 미치는 영향The Effect of Elite High Schools on Household's Private Tutoring Expenditures

Other Titles
The Effect of Elite High Schools on Household's Private Tutoring Expenditures
Authors
하준경
Issue Date
Dec-2009
Keywords
Private tutoring expenditures; Household consumption; Elite high school; Prestigious college; 사교육비; 가계 지출; 특목고; 명문대; Private tutoring expenditures; Household consumption; Elite high school; Prestigious college
Citation
경제분석, v.16, no.3, pp 159 - 194
Pages
36
Indexed
KCI
Journal Title
경제분석
Volume
16
Number
3
Start Page
159
End Page
194
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/40171
ISSN
1226-7570
Abstract
본고에서는 특목고 정원의 변화가 가계의 사교육비 지출에 미치는 영향을 이론모형과 시뮬레이션을 통해 분석하였다. 분석 결과 특목고 정원의 확대는 가계 그룹별로 각각 상이한 방식으로 사교육비에 영향을 미침을 알 수 있었다. 우선 고입 준비생 가계의 경우에는 특목고 정원이 늘수록 특목고 입학 확률이 높아져 사교육의 수익성이 높아지므로 사교육비 지출을 늘리게 된다. 반면 특목고 재학생 가계는 특목고 정원이 일정 수준 이상, 구체적으로 명문대 정원 이상인 경우에야 비로소 경쟁압력이 발생해서 사교육비를 지출하게 된다. 일반고 재학생의 경우에는 특목고 정원이 늘수록 자신의 명문대 입학 가능성이 낮아져 사교육의 수익성이 저하되므로 사교육비 지출을 오히려 줄인다. 이상의 세 가지 가계 그룹을 종합해서 전체 가계의 사교육비 지출 수준을 시뮬레이션해 보면, 일반고의 질적 수준이 낮은 경우에는 특목고 정원의 확대가 사교육비 지출을 단조적으로 증가시키는 반면, 일반고의 질이 충분히 높은 경우에는 특목고 정원의 확대가 어느 수준까지는 사교육비를 줄이다가 이후 사교육비를 늘리는 U자 모양의 관계를 보이는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 사교육비 지출을 줄이려면 일반고의 질을 충분히 높이면서 특목고의 정원을 일정 수준 이하, 특히 명문대 정원 수준 이하로 가져가는 것이 바람직하다.
This paper examines the effect of elite high schools on household's private tutoring expenditures through theoretical models and simulations. The results show that the effect of elite high schools differs across different household groups. The households with pre-high school students raise private tutoring expenses as the number of elite high schools increases, because in this case the return on private tutoring increases. On the other hand, the students who have already entered elite high schools start to spend on private tutoring only after the scarcity of elite high school disappears and therefore competition for entering prestigious colleges intensifies. The students in ordinary high schools lower private tutoring expenses as elite high schools expand, because it lowers the return on private tutoring. Considering all these three different groups, simulation results show that, if the quality of ordinary high schools is low, total private tutoring expenditures increase monotonically as elite high schools expand. However, if the quality of ordinary high schools is high enough, the expansion of elite high schools and private tutoring expenditures have a U-shaped relationship.Therefore, in order to minimize private tutoring expenditures, the number of elite high schools should be below certain level, specifically below the size of prestigious colleges, given that the quality of ordinary high schools are sufficiently improved.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS > DEPARTMENT OF ECONOMICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ha, Joonkyung photo

Ha, Joonkyung
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS (DEPARTMENT OF ECONOMICS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE