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대학평가가 대학의 이미지 변화에 미치는 영향에 관한 연구

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dc.contributor.author김순우-
dc.contributor.author조병량-
dc.contributor.author한상필-
dc.date.accessioned2021-06-23T14:03:01Z-
dc.date.available2021-06-23T14:03:01Z-
dc.date.issued2010-06-
dc.identifier.issn1598-2653-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/40257-
dc.description.abstract본 연구는 최근 대학가의 가장 큰 변화라고 할 수 있는 정보공시제의 시행과 대학자체평가 의무화가 대학의 이미지 변화에 미치게 될 영향을 고찰하고, 이를 통해 대학의 경쟁적 상황 극복을 위한 발전전략 수립의 이론적, 실무적 근거를 제공하는 목적으로 진행되었다. 실증분석을 위해 수도권 소재 대학의 교직원과 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 투입․과정산출부가가치평판요인 등 5가지 대학의 질 구성요인 중 특히 투입․과정․산출요인이 대학평가에 미치는 영향이 크다. 둘째, 대학평가 결과는 대학의 이미지 변화에 유의미한 영향을 미친다. 셋째, 대학평가 결과는 수요자의 대학선택에 유의미한 영향을 미치기는 하지만, 그 수준은 매우 낮은 편이다. 본 연구는 이러한 연구결과를 바탕으로 대학발전의 전략적 시사점을 제안하였다.-
dc.description.abstractThis study focused on how the government`s requirement of `information disclosure` and `university self-evaluation` can influence the image transformation of universities. To achieve the goal of the research, both literature review and empirical analysis were conducted. The data from literature review was used to come up with a research model in which empirical analysis could be incorporated. For an empirical analysis, a survey questionnaire was administered to the university students and university staff and professors in Gyeonggi-Do and Incheon areas. The findings of this study were as follows: First, investment, process, efficiency calculation were found to have the greatest influence on university evaluation. Second, the results of university evaluation on the transformation of a university`s image is significant. Third, although how university evaluation influences the choice of students was found to be significant, the degree of its significance is quite low. Based on these findings, the implications for university growth were suggested.-
dc.format.extent40-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국지역언론학회-
dc.title대학평가가 대학의 이미지 변화에 미치는 영향에 관한 연구-
dc.title.alternativeThe Effects of University Evaluation on Its Image Transformation-
dc.typeArticle-
dc.publisher.location대한민국-
dc.identifier.bibliographicCitation언론과학연구, v.10, no.2, pp 139 - 178-
dc.citation.title언론과학연구-
dc.citation.volume10-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage139-
dc.citation.endPage178-
dc.identifier.kciidART001451115-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
dc.subject.keywordAuthorUniversity Image-
dc.subject.keywordAuthorUniversity Evaluation-
dc.subject.keywordAuthorPublic Relations-
dc.subject.keywordAuthorUniversity Image-
dc.subject.keywordAuthorUniversity Evaluation-
dc.subject.keywordAuthorPublic Relations-
dc.subject.keywordAuthor대학이미지-
dc.subject.keywordAuthor대학평가-
dc.subject.keywordAuthorPR-
dc.identifier.urlhttps://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2873366-
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