태국 디지털 문화콘텐츠산업에 관한 연구A Study on the Digital Culture Contents Industries in Thailand
- Other Titles
- A Study on the Digital Culture Contents Industries in Thailand
- Authors
- 조윤아; 김성훈
- Issue Date
- Jun-2008
- Publisher
- 한국디자인지식학회
- Keywords
- Thailand; Digital Culture Contents Industries; Thailand; Digital Culture Contents Industries
- Citation
- 디자인지식저널, v.6, pp 215 - 224
- Pages
- 10
- Indexed
- KCICANDI
- Journal Title
- 디자인지식저널
- Volume
- 6
- Start Page
- 215
- End Page
- 224
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/42888
- DOI
- 10.17246/jkdk.2008..6.024
- ISSN
- 2092-7045
- Abstract
- 21세기 대표 산업인 문화콘텐츠산업분야는 높은 부가가치를 지닌 지식 창조형 산업, 자국 문화와 상품의 이미지 제고 및 외래전파에 크게 기여하는 산업이라는 문화 산업의 장점으로 선진국들은 물론이고, 우리나라를 비롯한 대다수 국가들 역시 문화콘텐츠산업을 미래형 산업으로 규정하고 문화산업을 육성, 해외진출을 확대해 가고 있다. 이에 본 연구에서는 우리나라 문화콘텐츠의 적극적인 해외진출을 위한 과정으로 아직까지는 문화콘텐츠의 미개척 시장이라고 할 수 있는 아시아 국가 중 태국의 영화, 애니메이션, 음반, 게임, 방송 등의 문화콘텐츠산업의 시장규모와 현황, 태국 정부차원의 지원정책, 그리고 현지에서 성공한 해외 문화콘텐츠 등을 조사하는 것은 큰 의미가 있다고 할 수 있다. 현황, 시장분석 등을 통해 아시아 시장 가능성을 확인하고, 다양한 문화콘텐츠 개발이 본 연구의 취지이다.
The culture contents industry sector being 21 century representative industries with strong point of the culture industry which is an industry which it contributes a lot in image raising and the imported electric wave of the knowledge creation industry which keeps a high added value, home country culture and the goods the advanced nations a voice and an overseas advance and the majority nations which begin of course and our country provide a culture contents industry as well with future industry and culture industry they magnify they are going. It will be very significant to examine market scales of culture contents industry in such areas as movie, animation, disc, game, broadcasting and performance in Thailand among Asian countries, support policies of culture industry from Thailand government and successful overseas culture contents as a process for entering into overseas market with our culture contents. Therefore, this study confirms the possibility of developing a new market in Asia through analysis of current status and market of culture contents industry in Thailand and aims to nurture the field agents in Thailand market.
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