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이동통신 단말기를 위한 재구성 가능한 구조의 H.264 인코더의 움직임 추정기와 3차원 그래픽 렌더링 가속기 설계Reconfigurable Architecture Design for H.264 Motion Estimation and 3D Graphics Rendering of Mobile Applications

Other Titles
Reconfigurable Architecture Design for H.264 Motion Estimation and 3D Graphics Rendering of Mobile Applications
Authors
박정애신현철윤미선
Issue Date
Feb-2007
Publisher
한국정보과학회
Keywords
Motion Estimation; Motion Compensation; 3D Rendering Accelerator; Reconfigurable Architecture; 움직임 추정기; 움직임 보상기; 렌더링 가속기; H.264; 3차원 그래픽 가속기; 재구성 구조
Citation
정보과학회논문지 : 시스템 및 이론, v.34, no.1, pp 10 - 18
Pages
9
Indexed
KCI
Journal Title
정보과학회논문지 : 시스템 및 이론
Volume
34
Number
1
Start Page
10
End Page
18
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/44172
ISSN
1229-683X
Abstract
단말기에서의 동영상 및 3차원 영상을 처리하는 것이 일반화 되면서, H.264 및 3차원 그래픽 가속기 데이타를 처리하기 위한 연산량이 크게 증가하고 있다. 본 연구에서는 H.264 인코더의 움직임 추정기 및 디코더의 움직임 보상기와 3차원 그래픽 렌더링 가속기를 재구성 가능하도록 설계 하였다. 움직임 추정기는 효율적인 데이타 스캐닝 방법과 DAU, FDVS 알고리즘을 사용하여, JM8.2에 제시된 다중 프레임 움직임 추정보다 연산량을 평균적으로 70%이상 감소시키면서 화질 열화가 없도록 하였다. 3차원 그래픽 렌더링 가속기는 중심선 트래버셜 알고리즘을 사용하여 병렬 처리 하도록 함으로써 처리량을 증가시켰다. 움직임 추정기와 3차원 렌더링 가속기의 메모리를 재구성 가능한 구조로 설계하여, 2.4Mbits (47%)의 메모리를 공유하였으며, 메모리를 8개의 블록으로 분산시켜 사용되지 않는 부분의 전력 소모를 최소화 할 수 있도록 하였다. 또한, 움직임 보상기와 3차원 렌더링 가속기의 픽셀 프로세서를 공유하여 약 7%의 하드웨어면적을 감소 시켰다.
communication devices such as PDAs, cellular phones, etc., need to perform several kinds of computation-intensive functions including H.264 encoding/decoding and 3D graphics processing. In this paper, new reconfigurable architecture is described, which can perform either motion estimation for H.264 or rendering for 3D graphics. The proposed motion estimation techniques use new efficient SAD computation ordering, DAU, and FDVS algorithms. The new approach can reduce the computation by 70% on the average than that of JM 8.2, without affecting the quality. In 3D rendering, midline traversal algorithm is used for parallel processing to increase throughput. Memories are partitioned into 8 blocks so that 2.4Mbits (47%) of memory is shared and selective power shutdown is possible during motion estimation and 3D graphics rendering. Processing elements are also shared to further reduce the chip area by 7%.
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES > SCHOOL OF ELECTRICAL ENGINEERING > 1. Journal Articles

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