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투자자 관심(Investor Attention)과 기대수익률Investor Attention and Expected Return

Other Titles
Investor Attention and Expected Return
Authors
이은정이유경채준
Issue Date
Feb-2019
Publisher
한국파생상품학회
Keywords
Investor Attention; Expected Return; Noise Investors; Institutional Investors; Behavioral Finance; 투자자 관심(Investor Attention); 기대수익률; 노이즈 투자자; 기관 투자자; 행동재무학
Citation
선물연구, v.27, no.1, pp 49 - 83
Pages
35
Indexed
KCI
Journal Title
선물연구
Volume
27
Number
1
Start Page
49
End Page
83
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/4506
ISSN
1229-988X
Abstract
본 논문에서는 한국 주식시장을 대상으로 투자자들의 관심 정도가 기대수익률에 미치는 영향을 투자자 타입별로 분석한다. 분석결과, 기관 및 외국인투자자의 관심 정도가 높은 경우에 그다음 기의 위험조정초과수익률이 유의적으로 크게 나타났다. 즉, 기관 및 외국인투자자의 관심이 높은 그룹의 주식을 매수하고 관심이 낮은 그룹을 매도하는 투자전략은 유의한 초과수익률을 제공하였다. 이러한 결과는 투자자 관심이 증가하여 투자자의 수가 증가할수록 시장이 경쟁적으로 작동하여 보다 더 효율적으로 움직인다는 주장과는 반대의 결과이다. 다음으로 기관, 개인, 그리고 외국인투자자의 관심 정도가 서로 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보았는데, 개인투자자의 관심 정도와 기관투자자의 관심 정도는 양방향 선도관계가 존재하는 것으로 나타났다. 한편 기업규모 및 주가수준에 따라 그룹을 구분하여 분석을 실시한 결과, 투자자의 관심이 각 투자자의 타입과 주식의 종류에 따라 각각 다르게 시장에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
In this paper, we analyze the effect of investor attention level on expected return in the Korean stock market by investor type. We find that the risk-adjusted excess returns in the next period are significantly higher when the institutional and foreign investor’s attention is high. In other words, investment strategies that buy stocks in higher attention groups and sell those in lower attention groups provide significant excess returns. This result is in contrast to the argument that the market operates more competitively and moves more efficiently as the number of investors increases due to the increased investor attention. Next, we examine how the degree of attention of institutional, individual, and foreign investors affects each other. The analysis reveals that the attention of individual investors affects the attention of institutional investors in the next period, and vice versa. In addition, as a result of group analysis according to the size of company and stock price, we find that the investor's attention affects the market differently depending on the type of investors and stock price level.
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