Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

실험계획법을 이용한 고속열차 충돌에너지 흡수부재 설계Design of energy absorbing structure for high-speed train using design of experiments

Other Titles
Design of energy absorbing structure for high-speed train using design of experiments
Authors
윤종민오건승이영명박경진이장욱김승택
Issue Date
Mar-2019
Publisher
한국철도학회
Keywords
Analysis of mean; Crash; High-speed train; Latin hypercube sampling; Radial basis function; 고속열차; 충돌; 라틴방격법; 평균분석; 방사형기저함수
Citation
Journal of the Korean Society For Railway, v.22, no.3, pp.232 - 240
Indexed
SCOPUS
KCI
Journal Title
Journal of the Korean Society For Railway
Volume
22
Number
3
Start Page
232
End Page
240
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/4567
DOI
10.7782/JKSR.2019.22.3.232
ISSN
1738-6225
Abstract
고속열차의 사고율은 매우 낮지만 심각한 피해를 입힌다. 그러므로 고속 열차의 정면 충돌안전도를 향상시키는 에너지 흡수부재가 필요하다. 충돌안전도는 에너지 흡수부재의 힘-변위선도에 따라 결정된다. 본 연구에서는 충돌안전도를 고려한 고속열차의 에너지 흡수부재 설계방법론을 제시한다. 에너지 흡수부재의 힘-변위선도는 구조물의두께와 형상에 따라 결정된다. 설계 프로세스에서는 메타모델을 기반한 최적설계를 사용한다. 평균분석을 이용해 설계변수를 선정하고 라틴방격법을 통해 표본을 추출한다. 방사형기저함수를 이용하여 메타모델을 구성한 후 이를 대상으로 최적설계를 수행한다. 위와 같은 설계방법론을 이용하여 고속열차 에너지 흡수부재 설계를 수행하고, 제시한 설계방법론의 유용성을 검증하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES > DEPARTMENT OF MECHANICAL ENGINEERING > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE