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컬러마케팅 전략 분석을 통한 실버상품 패키지디자인 연구A Study on the Pakage Designs for the Silver Target through Analyzing Color Marketing Strategies

Other Titles
A Study on the Pakage Designs for the Silver Target through Analyzing Color Marketing Strategies
Authors
Choi Albert Young
Issue Date
Jun-2005
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Keywords
패키지디자인; 실버컬러마케팅; 실버마켓; Package Design; Silver Color Marketing; Silver Market
Citation
브랜드디자인학연구, v.3, no.1, pp 21 - 37
Pages
17
Indexed
DOMESTIC
Journal Title
브랜드디자인학연구
Volume
3
Number
1
Start Page
21
End Page
37
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/45746
ISSN
1738-0863
Abstract
오늘날 고령화 문제는 우리나라 뿐만 아니라 세계적으로도 중대한 관심사로 나타나고 있다 노년층의 인구비율 증가와 이에 따르는 현상은 의학적, 교육적,심리적,사회적,경제적,사회정책 및 심지어 정치적 층면에 이르기까지 모든 분야에 영향을 주고 있다. 우리나라는 그동안 지속적인 생활 수준향상과 보건,의료 기술의 발달로 노인인구가 크게 늘어나고 있다. 현재 노인은 紋세이상이 14%가까이 되고 있다. 감성소비자층은 비교적 소득이 높고 젊은 층에서 많이 나타나지만 최근에 들어서는 문화적 수준도 높아지고, 경제력이 있으며,자기만의 개성적인 소비감각을 지닌 실버층이 새로운 감성소비자층으로 부각되고 있다. 실버층 노인들의 신체적 특성을 고려해서 이들이 상품을 구매함에 있어 보다 정확히 상품을 선택할 수 있고 사용할 수 있도록 최대한 도움은 주어야 한다. 실버상품 디자인을 위한 컬러마케팅 전략을 이제 시작하는 초기 단계인 만큼 다양한 형태로 응용되어져야 하며,실버계층의 색채 기호도 색채기호유형의 변화등의 파악도 정확하게 이루어 져야 한다. 컬러마 케팅전략은 기업 경영에 있어서 마케팅 사실과 기법을 칼라와 관련시켜 그 과학적 인식을 높여 우수한 경험적 차원의 경영활동을 수행하는 것이다 이는 소비자가 동경하는 이미지를 시각적으로 표현함으로써 소비자가 무의식적으로 해당상 품이나 광고에 관심을 끌리도록 하는 효과를 가진 것으로 기업의 색채정책이라 할 수 있다. 칼라에 대한 소비자의 태도가 칼라의식에서 칼라마음으로 칼라정감으로 바뀌어 소비자의 감각에 맞추어야 살아남을 수 있는 기업은 칼라마케팅에 더욱 큰 비중을 두어야 할 것이다. 본 논문은 컬러마케팅 전략 분석을 통한 실버상품 패키지디자인 연구로 실버상품을 중심으로 컬러마케팅 사례를 분석하 고 실버세대들의 컬러 선호도를 설문,조사하여 보다 정확한 실버 소비층의 선호 컬러 이미지를 분석하여 이에 맞는 실버상품 패키지의 컬러마케팅 전략의 개선 방향을 제시한다.
The aging problem drew great attention at home and abroad. The ratio of the population of old men increased to have influence upon medical, educational, psychological, social, economic, political areas, social policy and others. In Korea, the number of the popula仕on of old men greatly increased because of continuous improvement of living life level and developed health and medical care technology. Currently, the population of old men above 65 years old accounted for almost 14 percent.The sensitive consumer group consisted of young men who earned rather high income- These days, however, the silver group made appearance to be new sensitive consumer group having their own individual con­ sumption sense because of high cultural level and economic power. Considering old men's physical charac­ teristics, the silver group needed an assistance to select and make use of products correctly. The color marketing strategy for silver product designs was in initial stage, so that it should be used in various ways to investigate color tastes and changes of color taste types of the silver group exactly. The color marketing strategy connected marketing as well as technique with colors to elevate scientific cognition and to do excellent level of management activities. Consumers could express images visually to let them be interested in a commodity unconsciously, which was based on color policy of the business. The consumer's attitude toward colors made change from color consciousness to color mind, so that the business satisfying consumers' sense should pay more attention to color marketing. The paper investigated package designs of silver products by strategical analysis of color marketing and examined color marketing cases focusing on the silver group products and investigated color preference of silver generation by questionnaires to find their color image preference and to suggest color marketing strategies of silver product packages.
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