일반 유저가 느끼는 Sting Design과 그 분류Cognition of Product Form by General User
- Other Titles
- Cognition of Product Form by General User
- Authors
- 홍상희; 한정완
- Issue Date
- Aug-2005
- Publisher
- 한국디지털디자인학회
- Keywords
- Construction; Design Direction; Typicality
- Citation
- 디지털디자인학연구, v.5, no.2 , pp 207 - 215
- Pages
- 9
- Indexed
- KCICANDI
- Journal Title
- 디지털디자인학연구
- Volume
- 5
- Number
- 2
- Start Page
- 207
- End Page
- 215
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/46281
- ISSN
- 1598-2319
- Abstract
- 본 연구에서는 다양한 디자인에 대해서 일반 유저가 디자인 수법을 어떻게 인지하는가, 그 디자인 디렉션을 구하기 위하여 프로 디자이너의 그것과 비교함으로써, 일반 유저와 프로 디자이너 각각의 형태분류 방법의 차이에 대해 파악하는 것을 목적으로 하고 있다.‘특이하다’라고 느껴지는 샘플을 일반 유저로부터 수집해, 그 코멘트를 참고에 데이터를 작성했다.수량화이론Ⅲ류 및 클러스터 분석을 이용한 결과, 유저의 시점에서 본 Design Direction은 7개의 디렉션으로 집약되는 것을 밝혀냈다.그 결과와 프로 디자이너의 디자인 디렉션을 비교한 결과, 일반 유저는 프로 디자이너에 비해 디자인 수법에 대해 다양하게 받아들이고 있다는 것을 알아냈다.
This research shows that 'design vectors'can be found which correspond to the how general users perceive designs, and these can be compared to the those of designers so as to show differences in how they classify product forms.Samples of products which were judged by general users to be 'extraordinary' were collected and data was collected based on comments about these samples. This data was analyzed by Quantification-Type3 and Cluster analysis and the results used to establish the existence of seven 'design vectors'.By comparing these vectors with those of professional designers a design technique for diversified products could be understood.
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