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유료방송산업의 성장과 지상파방송의 위상 변화- TV시청률과 광고수입 변화를 중심으로 -Growth of the Multichannel Television Broadcasting Industry and Structural Changes in Media Markets

Other Titles
Growth of the Multichannel Television Broadcasting Industry and Structural Changes in Media Markets
Authors
윤충한이지훈
Issue Date
Nov-2018
Publisher
한국경영사학회
Keywords
미디어대체; 유료방송산업; 지상파방송; 시청률; 광고수입; Media Substitution; Television Broadcasting Industry; Multi-Channel Television; Viewer Rating; Advertising Revenue
Citation
경영사연구, v.33, no.4, pp 73 - 96
Pages
24
Indexed
KCI
Journal Title
경영사연구
Volume
33
Number
4
Start Page
73
End Page
96
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/7303
DOI
10.22629/kabh.2018.33.4.004
ISSN
2733-4058
Abstract
이 논문에서는 인터넷의 급속한 보급에 따라 다채널방송인 유료방송이 비약적으로 성장하였고, 이는 기존 지상파방송 위주의 텔레비전 방송산업을 극적으로 변화시켰음을 보인다. 유료방송시장의 발전으로 기존 독점적인 지위를 가졌던 지상파방송의 시장지배력은 감소하고 미디어 간 경쟁이 가속화되어 결과적으로 방송광고시장의 구조변화를 가져왔다. 과거 압도적인 시청률을 보이던 지상파채널의 시청률은 급감한 반면에 유료방송채널들의 시청률은 지속적으로증가하는 등 미디어대체 현상은 시간이 갈수록 심화되고 있다. 실증분석 결과, 유료방송 시청률의 증가는 지상파시청률과 거의 1:1 대응되게 지상파방송의 시청률을 감소시키는 것으로 나타났다. 시청률의 경쟁으로 방송광고수입은 시청률 변화와 같은 방향으로 변화하였는데 광고주들의 이동은 시청률변화에 더욱 탄력적이어서 계량분석 결과, 탄력성은 1.617인 것으로 나타났다. 즉, 1%의 시청률 증가는 1.617%의 광고수입 증가를 가져오는 것으로 나타나 미디어시장의 시청률경쟁의 치열한 정도를 잘 보여주었다.
This paper shows that the widespread diffusion of broadband internet enabled multi-channel television to grow rapidly within a very short period of time, which changed the structure of terrestrial television industy as well as that of advertising industry. The advent of multi-channel television such as IPTV has reduced the viewer rates of terrestrial TV channels drastically. However, it has increased the viewer rates of other non-terrestrial TV channels instead. This kind of media substitution has become intensified as time passes. Empirical results show that there is 1:1 substitution between terrestrial channel viewer rates and other channel viewer rates. Furthermore, the increase in viewer rates of non-terrestrial channels attracts demand for advertising much faster than proportionately. The viewer rate elasticity of advertising revenue is estimated to be 1.617.
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Yoon, Choong Han
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