유료방송산업의 성장과 지상파방송의 위상 변화- TV시청률과 광고수입 변화를 중심으로 -Growth of the Multichannel Television Broadcasting Industry and Structural Changes in Media Markets
- Other Titles
- Growth of the Multichannel Television Broadcasting Industry and Structural Changes in Media Markets
- Authors
- 윤충한; 이지훈
- Issue Date
- Nov-2018
- Publisher
- 한국경영사학회
- Keywords
- 미디어대체; 유료방송산업; 지상파방송; 시청률; 광고수입; Media Substitution; Television Broadcasting Industry; Multi-Channel Television; Viewer Rating; Advertising Revenue
- Citation
- 경영사연구, v.33, no.4, pp 73 - 96
- Pages
- 24
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 경영사연구
- Volume
- 33
- Number
- 4
- Start Page
- 73
- End Page
- 96
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/7303
- DOI
- 10.22629/kabh.2018.33.4.004
- ISSN
- 2733-4058
- Abstract
- 이 논문에서는 인터넷의 급속한 보급에 따라 다채널방송인 유료방송이 비약적으로 성장하였고, 이는 기존 지상파방송 위주의 텔레비전 방송산업을 극적으로 변화시켰음을 보인다. 유료방송시장의 발전으로 기존 독점적인 지위를 가졌던 지상파방송의 시장지배력은 감소하고 미디어 간 경쟁이 가속화되어 결과적으로 방송광고시장의 구조변화를 가져왔다. 과거 압도적인 시청률을 보이던 지상파채널의 시청률은 급감한 반면에 유료방송채널들의 시청률은 지속적으로증가하는 등 미디어대체 현상은 시간이 갈수록 심화되고 있다. 실증분석 결과, 유료방송 시청률의 증가는 지상파시청률과 거의 1:1 대응되게 지상파방송의 시청률을 감소시키는 것으로 나타났다. 시청률의 경쟁으로 방송광고수입은 시청률 변화와 같은 방향으로 변화하였는데 광고주들의 이동은 시청률변화에 더욱 탄력적이어서 계량분석 결과, 탄력성은 1.617인 것으로 나타났다. 즉, 1%의 시청률 증가는 1.617%의 광고수입 증가를 가져오는 것으로 나타나 미디어시장의 시청률경쟁의 치열한 정도를 잘 보여주었다.
This paper shows that the widespread diffusion of broadband internet enabled multi-channel television to grow rapidly within a very short period of time, which changed the structure of terrestrial television industy as well as that of advertising industry. The advent of multi-channel television such as IPTV has reduced the viewer rates of terrestrial TV channels drastically. However, it has increased the viewer rates of other non-terrestrial TV channels instead. This kind of media substitution has become intensified as time passes. Empirical results show that there is 1:1 substitution between terrestrial channel viewer rates and other channel viewer rates. Furthermore, the increase in viewer rates of non-terrestrial channels attracts demand for advertising much faster than proportionately. The viewer rate elasticity of advertising revenue is estimated to be 1.617.
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