Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

고전적 디즈니 애니메이션 원리의 현대적 재구성A Study on Modern Restructuring of Classical Disney Animation Principles

Other Titles
A Study on Modern Restructuring of Classical Disney Animation Principles
Authors
노승관
Issue Date
Sep-2018
Publisher
한국애니메이션학회
Keywords
animation principle; animation education; Disney animation; Disney 12 principles; movement theory; 애니메이션 원리; 애니메이션 교육; 디즈니 애니메이션; 디즈니 12 원리; 움직임 이론
Citation
애니메이션연구, v.14, no.3, pp 80 - 98
Pages
19
Indexed
KCI
Journal Title
애니메이션연구
Volume
14
Number
3
Start Page
80
End Page
98
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/7354
DOI
10.51467/ASKO.2018.09.14.3.80
ISSN
1738-8627
Abstract
디즈니 애니메이션 원리는 1930년대 월트 디즈니 스튜디오에서 처음 제안된 이래 애니메이션 교육과 제작에서 가장 일반적으로 활용되는 제작원리이다. 처음 도입된 후 80년의 역사를 통해 애니메이션계에 많은변화가 발생했고 이를 반영한 현대적 고찰이 요구된다. 본 연구는 애니메이션 제작 프로세스에 바탕을 둔 디즈니애니메이션 원리의 현대적 재구성을 목적으로 한다. 연구방법으로 디즈니 애니메이션 원리에 대한 선행 연구 고찰, 디즈니 원리의 성립과 발전 개괄, 12 원리 요소에 대한 분석을 진행하였고, 현대적 재구성을 위해 연기 및 움직임의 구성 프로세스를 설정한 후 각 원리를 적용하는 방법을 사용하였다. 본 연구에서는 먼저 애니메이션 구현과정을 액팅, 테크닉, 모션의 세 개의 레이어로 구분하고 디즈니의 각 원리들을 해당 레이어에 배치하였다. 액팅레이어는 움직임의 목적을 설정하는 단계로 어필, 타이밍, 스테이징의 원리를 적용하였다. 테크닉 레이어는 움직임의 수단을 결정하는 단계로 스트레이트 어헤드 포즈투포즈, 솔리드 드로잉 원리를 적용하였다. 모션 레이어는구체적인 움직임을 구현하는 단계로 홀드, 모션, 리액션의 세 가지 운동 프로세스 안에서 스트레치 앤드 스쿼시, 앤티시페이션, 팔로스루, 세컨더리액션, 아크, 슬로 인 아웃, 과장을 적용하였다. 추가적으로 디즈니 애니메이션원리는 상업적 캐릭터 애니메이션 스튜디오라는 디즈니사의 장르적 한계와 계산적 애니메이션 원리를 포함하지못하는 기술적 한계를 갖고 있음을 논의하였다. 본 연구의 한계로 애니메이션 제작원리에 대한 제한된 고찰과, 디지털테크놀로지의 적용의 보완이 필요함을 들었다. 본 연구가 디즈니 애니메이션 원리와 교육과 응용에 효율적인지침으로 활용되며, 나아가 기법과 장르를 초월한 보편적 애니메이션 제작 원리의 정립을 위한 기초자료로 역할을할 것을 기대한다.
Disney animation principles, first introduced in 1930s by Walt Disney Studio, is most well known principles in animation education and production. But, in 80 years of history after it’s first introduction, animation went through many changes and it’s required to re-examine the principles based on those changes. Purpose of this study is a modern restructuring of Disney animation principles based on animation production process. Method of study is made up of paper studies, overview of Disney principles establishment and it’s development, analysis of each 12 principles, definition of acting and motion process and applying principles in the process. In main study, first the study divided animation process in three layers; acting, technique and motion and applied each principle to the corresponding layer. Acting layer, stage where an animator define the purpose of acting, is for Appeal, Timing and Staging principles. Technique layer, for deciding method of animation, is for Straight Ahead and Pose to Pose and Solid Drawing principles. Last, Motion layer, for visualizing movement, is first subdivided with three stages of motion process; hold, motion and reaction and Stretch and Squash, Anticipation, Follow Through, Secondary Action, Arc, Slow In and Out, and Exaggeration are applied. In addition, Disney Principles limitations are discussed; Disney being commercial character animation studio and it’s limit in genre and technical limit of not including computational animation principles. As shortcomings of this study, limited survey of other animation principles and applying digital technologies are discussed. The study is expect to supply a groundwork in educating and producing based on Disney animation principles and hope to supply base in establishing general animation principles transcending genre and technique.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF INTERACTIVE MEDIA DESIGN > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher No, Seung Kwan photo

No, Seung Kwan
COLLEGE OF DESIGN (DEPARTMENT OF INTERACTIVE MEDIA DESIGN)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE