제품의 구매가치와 소유가치 인식 변화에 대한 연구A Study on the Change of Purchase Value and Perceived Value of Products.
- Other Titles
- A Study on the Change of Purchase Value and Perceived Value of Products.
- Authors
- 박경진
- Issue Date
- Jun-2018
- Publisher
- 한국전시산업융합연구원
- Keywords
- 디자인 가치; 비용; 기대치; 지속성; Design Value; Cost; Expected; Persistence
- Citation
- 한국과학예술융합학회, v.34, pp 119 - 131
- Pages
- 13
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국과학예술융합학회
- Volume
- 34
- Start Page
- 119
- End Page
- 131
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/7414
- DOI
- 10.17548/ksaf.2018.06.30.119
- ISSN
- 2005-1409
- Abstract
- 제품 가치는 구매, 사용, 사용 후 전반에 걸쳐 다르게 평가되는데 이는 모두 상대적이다. 디자인 개발 일련의 과정에서의 가치 인식은 상품개념에서 기인한다. 따라서 기대치와 소요 비용을 근거로 소비자의 구매 유도를 위한 디자인 가치 생산을 목표로 하게 된다. 현재 소비자의 개인화, 합리주의, 지속 가능성 경향은 제품 가치를 구매시점의 가치에서 사용 가치 부분까지 확장하도록 하고 있다. 이러한 현상은 제품의 항시적 사용에서 항시적 소유로의 개념 전환을 의미하기도 한다.
사용 관점에서는 기능적이며 개량 가능하고 가시적인 속성의 가치가 주요 니즈로 나타나게 되며 소유 관점에서는 비가시적이고 예측 불가능한 속성의 가치가 주요 니즈로 나타나게 된다. 소비자가 소유자가 되면서 제품에 대한 가치 인식 변화 추이와 요인에 대한 연구의 필요성이 이 점에서 나타나게 된다. 서론에서는 제품 가치 인식이 변하는 사례와 관련 연구를 중심으로 조사하였다. 본론에서는 조사된 사례와 사전 연구에서 조사된 문제의식과 대안적 연구를 종합하여 본 연구 목적에 부합하는 분석 방법을 제시하고 이를 토대로 조사 및 분석 과정을 통해 최종 결론을 도출하였다. 제품을 구매하고 지속적으로 사용하며 소유하는 제품에 대한 가치 인식 변화 양상을 알아보고자 하였다. 기술 평준화, 디자인 공통성에 더해져 가격 다양성까지 구매 고려에 작용하는 대표 제품인 모바일폰의 대한 소유 가치조사는 지금까지의 제품 인식 전환을 통해 새로운 가치를 생산해 낼 수 있을 것으로 기대된다.
Product values are evaluated differently across purchases, uses, and after use, all relative. Value recognition in the course of design development is due to the concept of goods. Therefore, we aim to produce design value for inducing consumers' purchase based on expectations and cost. The consumer's personalization, rationalism, and sustainability tendency now allows the product to be extended from the value of the point of purchase to the use value part. This phenomenon also means the conceptual change from the constant use of the product to the permanent ownership. From the point of view of use, the value of functional, modifiable, and visible attributes appears as a major need, and the value of attributes that are invisible and unpredictable is seen as a major need. As consumers become owners, there is a need to study the changes in the value perception of products and factors. We wanted to understand the changing perception of value perception for products that we purchase, use, and own. It is anticipated that the ownership value survey of the mobile phone, which is a representative product that is considering price diversity purchase consideration in addition to technology leveling and design commonality, will be able to produce new value through conversion of product recognition so far.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - COLLEGE OF DESIGN > DEPARTMENT OF INDUSTRIAL DESIGN > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.