Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

오르프접근법의 다중표상 활동이 유아의 음악표현능력에 미치는 영향Effect of Multiple Representation Activities using Orff Approach on Young Children’s Musical Expression Abilities

Other Titles
Effect of Multiple Representation Activities using Orff Approach on Young Children’s Musical Expression Abilities
Authors
김혜영허혜경
Issue Date
2015
Publisher
한국음악교육학회
Keywords
오르프접근법; 다중표상 활동; 음악표현능력; orff approach; multiple representation activities; young children' s musical expression ability
Citation
음악교육연구, v.44, no.2, pp.25 - 48
Journal Title
음악교육연구
Volume
44
Number
2
Start Page
25
End Page
48
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/11573
ISSN
1229-4179
Abstract
본 연구는 오르프접근법의 다중표상 활동이 유아의 음악표현능력에 어떠한 영향을 미치는지알아보고자 만 5세 유아를 대상으로 실험연구를 실시하였다. 오르프접근법의 다중표상 활동을16회 실시한 실험집단과 누리과정 예술영역 프로그램을 실시한 비교집단의 사전 사후검사로 두집단 간 음악표현능력의 변화정도를 알아보았다. 그 결과 오르프접근법의 다중표상 활동은 유아의 음악표현능력에 긍정적인 영향을 주었으며, 하위영역 중 악기다루기 영역에서 긍정적인 변화가 가장 크게 나타났다. 유아의 음악표현능력을 효과적으로 신장시키기 위한 방안으로 다중표상활동을 통한 교육적 접근을 활용할 필요가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 유아교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Huh, Hae Gyeoung photo

Huh, Hae Gyeoung
Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE